CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, maart 2017

 

Tsjaikovski: Vioolconcert in D, op. 35

Sibelius: Vioolconcert in d, op. 47

Lisa Batiashvili (viool), Staatskapelle Berlin o.l.v. Daniel Barenboim

DG 479 6038GH • 70' •

Opname: juni 2015 (Tsjaikovski) & juli 2016 (Sibelius), Funkhaus Nalepastraße, Berlijn

   

De blabla in het boekje bij deze cd wil ons laten geloven dat Berlijn de Culturele Hoofdstad van het Universum is. Een claim die bij menigeen irritatie oproept, maar op de keper beschouwt ook wel wat in zich heeft. Welke stad kan zich beroepen op drie operahuizen en nog veel meer orkesten? Daniel Barenboim zwaait alweer heel wat jaren de scepter in de Berliner Staatsoper Unter den Linden, en hij heeft de Staatskapelle weten uit te bouwen tot een klanklichaam dat zijn gelijke niet kent. Hij moest wel. In de competitie met de Berliner Philharmoniker had hij na het vertrek van Herbert von Karajan en de komst van Simon Rattle geen keus. In 2007 zag hij op de televisie een optreden van de violiste Lisa Batiashvile in het Vioolconcert van Jean Sibelius en was verkocht. Tien jaren later is de samenwerking bezegeld met de opname van twee romantische blockbusters voor het label DG. Lisa Batiashvili neemt al sinds 2011 op voor het gele label, voor Barenboim en zijn manschappen een prachtgelegenheid om mee te liften op het succes. Dan moet er natuurlijk wel gepresteerd worden, en dat is precies wat hier gebeurt. Zelden werd er zo'n perfect samenspel vertoond als in dit partnerschap. Batiashvili heeft zich in de tien jaar sinds haar eerste opname van het Vioolconcert van Sibelius voor Sony spectaculair ontwikkeld. Haar toon is rijker geworden, haar frasering zweeft als een leeuwerik en haar virtuositeit kent geen grenzen. Barenboim was gehuwd met de legendarische celliste Jacqueline du Pré, en zijn kwaliteiten als 'begeleider' heeft hij voor eens en altijd vastgelegd in de live-opname van Elgars Celloconcert die het echtpaar in 1970 maakte in Philadelphia. De zorg en de liefde van die gelegenheid bracht hij over naar het Funkhaus in de Nalepastrasse in Berlijn. De Staatskapelle is in de loop van de jaren 'zijn' instrument geworden, maar het is ook een instrument dat naar hem toegegroeid is. Zelden zullen de lage koperblazers in Sibelius of de houtblazers in de Canzone van Tsjaikovski zo adembenend zuiver geklonken hebben. Dat is geen verdienste van de dirigent, dat is de trots van een orkest, die hier stralend tot klinken komt. Uiteraard is Lisa Batiashvili de ster van deze productie, maar ze krijgt van dirigent en orkest de ongekende ruimte om zich vrij te voelen. Dat maakt deze uitgave tot een unieke gebeurtenis.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links