![]() CD-recensie
© Siebe Riedstra, januari 2016
|
De Russische pianist Kirill Gerstein (1979) ontving in 2010 de Gilmore Artist Award. Een vierjaarlijkse onderscheiding zonder wedstrijd, met een respectabel prijzengeld: $ 300.000. Met hulp van Deutschlandradio Kultur investeert hij hier in een ambitieus project: de plaatpremière van Tsjaikovski's Eerste Pianoconcert in de nieuwe uitgave van de oorspronkelijke versie. Dat er met de gedrukte versie die na Tsjaikovski's dood verscheen van alles mis is wisten we al heel lang. Toch wordt ze door vrijwel iedereen al meer dan een eeuw lang gespeeld en opgenomen. In het Tsjaikovski-jaar 2015 en ter gelegenheid van de honderveertigste verjaardag van het concert verscheen een nieuwe editie die hier door Gerstein ten doop wordt gehouden. De uitgebreide toelichting bij de cd van de hand van Gerstein zelf gaat uitvoerig op een en ander in. Afgezien van opengemaakte coupures zitten de verschillen vooral in de dynamische benadering van de noten. De posthume bewerker (Alexander Siloti wordt dikwijls genoemd) maakte er een volbloed romantisch vehikel van, waar de componist het allemaal wat subtieler bedoelde. Luister maar naar de openingsmaten van de piano: geen massieve akkoorden, maar arpeggio's waardoorheen de zon kan schijnen. De interpretatie van Gerstein staat dan ook in dat licht - uiterst virtuoos, sprankelend en helder en nergens verzandend in logge pathetiek. Datzelfde geldt voor het Tweede Pianoconcert van Sergej Prokofjev, waarin de jonge componist zijn volwassen antwoord geeft op Tsjaikovski's grote voorbeeld. Uitstekend orkestspel onder James Gaffigan, vaste gastdirigent van het Radio Filharmonisch Orkest, en een schitterende opnamekwaliteit completeren het beeld. index |
|