© Siebe Riedstra, februari 2012

Tsjaikovski: Symfonie nr. 5 in e, op. 64 – Ouverture Hamlet op. 67

Dortmunder Philharmoniker o.l.v. Jac van Steen

MDG 601 1668-2 • 66' •

Live-opnamen

Jac van Steen (1956, Eindhoven) heeft in Duitsland posities bekleed als chefdirigent in Neurenberg en Weimar. In Zwitserland was hij chef bij het Orchester Musikkollegium Winterthur, en in Wales is hij vaste gastdirigent bij het BBC National Orchestra of Wales. Hij begon zijn carrière in Nederland bij het Nederlands Balletorkest – in navolging van Hans Vonk en Ed Spanjaard. Sinds 2008 is hij chef van de Dordtmunder Philharmoniker. Met het orkest van Winterthur realiseerde hij vier spraakmakende registraties van werken van Frank Martin, voor het label MDG. Van Steen heeft zijn uitstekende staat van dienst dus grotendeels buiten de landsgrenzen verworven. In Londen stond hij in de BBC Proms maar in Amsterdam niet in de ZaterdagMatinee. Wonderlijk. Maar hij is niet de enige: Hans Vonk, Edo de Waart, Jaap van Zweden, het KCO liet ze links liggen. Hubert Soudant, Kees Bakels, David Porcelijn, Laurence Renes, Antony Hermus, we zien ze wel eens langskomen, maar daar blijft het bij. Zelfs de discografische verrichtingen van deze heren concentreren zich voor negentig procent op buitenlandse labels en orkesten. Nog steeds Trots Op Nederland?

In Dortmund bevindt zich sinds 2002 een prestigieus nieuwgebouwd Konzerthaus, met een prachtige akoestiek en een enigmatisch logo – een neushoorn met vleugels. Het heeft de Dortmunder Philharmoniker vleugels gegeven, maar tegelijkertijd de logge rhinoceriaanse last bezorgd van de concurrentie met internationaal gerenommeerde orkesten, die de zaal maar al te graag met een bezoek vereren. Een zaal die in het Ruhrgebied een alternatief wil bieden voor de Philharmonie van Keulen. Een zaal bovendien die de Dortmunder Philharmoniker een extra duw in de rug geeft om zich internationaal te manifesteren. Jac van Steen maakte al eerder opnames voor het label MDG, en wist zijn contacten goed te gelde te maken. Een live-opname van de Zesde Dvorák was het eerste resultaat van deze samenwerking, die in de pers gunstig werd onthaald.

Voor de tweede live-cd koos Van Steen de Vijfde symfonie van Tsjaikovski, in combinatie met het symfonisch gedicht Hamlet, een dappere keuze gezien de moordende concurrentie in dit repertoire. Maar ook een logische keuze, want op deze manier kan dit orkest eindelijk laten horen waartoe het in een prachtige zaal in staat is. En wat misschien wel het belangrijkste is: voor eigen publiek. De combinatie van Hamlet (op. 67) met de Vijfde (op. 64) is een intrigerende, in het licht van de moeilijke verstandhouding tussen Pjotr Iljitsj en zijn vader. De innerlijke verscheurdheid van de componist over zijn sexuele geaardheid vond zijn weg in de wanhopige klanken waarmee Tsjaikovski zijn noodlot bevocht in deze symfonie. Het is Jac van Steen en zijn orkest gelukt om een – live – opname te maken waarbij je je oren spitst. Het is een Vijfde die het niet moet hebben van spierballen en uiterlijk vertoon, maar die drijft op de introverte gevoelens van de componist. Heel spannend, en zoals te verwachten prachtig opgenomen in deze schitterende nieuwe concertzaal. Jac van Steen en de Dortmunder Philharmoniker – de combinatie smaakt naar meer.