CD-recensie
© Siebe Riedstra, januari 2011
|
Tsjaikovski: Pianoconcert nr. 1 in bes, op. 23 – nr. 2 in G, op. 44 – nr. 3 in Es, op. 75 – Concertfantasie in G, op. 56. Tsjaikovski/Hough: Eenzaamheid op. 73 nr. 6 - Niets dan een eenzaam hart op. 6 nr. 6 Stephen Hough (piano), Minnesota Orchestra o.l.v. Osmo Vänskä Live-opnamen Hyperion CDA67711/2 • 141' • (2 cd’s) In 1991 begon het label Hyperion aan een project met de titel ‘The Romantic Piano Concerto’, waarvan dit de vijftigste aflevering is. In de eerste 49 afleveringen verschenen 126 werken voor piano en orkest en 59 daarvan waren plaatpremières. Een jubileum dat een groot compliment verdient en dat groots gevierd mag worden. Dat gebeurt dan ook met een nieuwe opname van het ultieme romantische pianoconcert: het Eerste pianoconcert van Peter Iljitsj Tsjaikovski. Het belang van deze uitgave is uiteraard niet gedekt door het Eerste pianoconcert, daarvoor zijn er teveel spectaculaire opnames in omloop. Nee, het feit dat Tsjaikovski na zijn moeizaam bevochten succes met zijn Eerste pianoconcert (dat door Anton Rubinstein werd afgewezen, maar door Hans von Bülow geprezen), nog drie maal de moeilijke weg bewandelde om een succesvol pianoconcert aan zijn catalogus toe te voegen, is bijna voer voor psychologen. Ook het Tweede pianoconcert stuitte op tegenstand, deze keer over de lengte van het langzame deel. Dat langzame deel is in feite een verkapt pianotrio met orkestbegeleiding. Door zijn disproportionele lengte werd dit deel al vroeg onderworpen aan het coupurezwaard. Op verzoek van de componist zette de pianist Alexander Siloti het mes in de partituur, maar toen Tsjaikovski met het resultaat werd geconfronteerd was hij er bepaald niet gelukkig mee. Helaas verhinderde zijn dood dat een en ander nog rechtgezet kon worden. Siloti’s arrangement werd de norm en is tot ver in de twintigste eeuw gespeeld en opgenomen. Hough speelt naast Tsjaikovski’s origineel de versie van Siloti, maar heeft zelf ook een mening en voegt die er in een derde lezing aan toe. Is het Tweede pianoconcert al een zeldzame verschijning op de concertpodia, het Derde en de Concertfantasie zijn simpelweg van het toneel verdwenen. De ontstaansgeschiedenis van beide werken is dan ook bepaald niet probleemloos. Het Derde concert is een afgekeurd deel van de geplande Zesde symfonie, de latere ‘Pathetique’. Aan de noten veranderde Tsjaikovski niets, en dus lijkt de pianopartij er met de haren bijgesleept, tot ongenoegen van veel pianisten. De Concertfantasie was oorspronkelijk bedoeld als een gewoon pianoconcert voor de toenmalige virtuoos Eugen d’Albert, maar door de grillige vormgeving gaf Tsjaikovski het een wat meer vrijblijvende naam, en zag d’Albert prompt van een uitvoering af. De première werd gespeeld door pianist en componist Sergey Taneyev, leerling, vertrouweling en discipel van Tsjaikovski. Hij had ook al de premières van de drie pianoconcerten voor zijn rekening genomen, want elk pianoconcert, ook het nu zo geliefde Eerste concert, werd door de oorspronkelijk door de componist bedachte uitvoerende resoluut afgewezen. index |