CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, november 2016

 

Thompson: Requiem

The Philadelphia Singers o.l.v. David Hayes

Naxos 8.559789 • 55' •

Opname: jan. 2014, Gould Rehearsal Hall, Curtis Institute, Philadelphia

   

De Amerikaanse componist Randall Thompson (1899-1984) heeft eeuwige roem verworven met zijn Alleluia voor gemengd koor, een stuk dat hij schreef in opdracht van Serge Koussevitzky voor de opening van het Tanglewood Music Center in 1940. Frankrijk had net gecapituleerd, dus een vrolijk Alleluia is het niet geworden, maar van de bladmuziek zijn inmiddels drie miljoen exemplaren verkocht. Thompson schreef een drietal symfonieën waarin hij de diatoniek omarmt, dissonanten schuwt en de ritmiek van de jazz niet uit de weg gaat. Zijn faam berust evenwel op een indrukwekkend aantal koorwerken, grotendeels onbegeleid, die in Amerika tot het vaste repertoire van de vele universiteitskoren behoren. The Philadelphia Singers waren jarenlang het huiskoor van het Philadelphia Orchestra, maar het koor werd in 2015 ontbonden wegens gebrek aan fondsen. Op de valreep verzorgde het de eerste complete opname van Thompsons Requiem, voor gemengd dubbelkoor. Niet op een Latijnse tekst, maar op Engelse bijbelteksten, in die zin zou je het An American Requiem kunnen noemen, analoog aan Brahms' Ein Deutsches Requiem. Overeenkomsten met Brahms zijn er ook in de muzikale vocabulaire van dit opus uit 1958: dissonanten ontbreken. Het wekt geen verbazing dat het werk eindigt met de klanken van het Alleluia uit 1940. Een waardevolle première en een schitterend testament voor de dappere Philadelphia Singers.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links