© Siebe Riedstra, mei 2018

Alexandre Tharaud – BARBARA

Chansons van Barbara, gearrangeerd door Alexandre Tharaud

Alexandre Tharaud (piano, keyboards) & Friends
Erato Warner 0190295759155 • 78' • (2 cd's)
Opname: herfst 2016 en voorjaar 2017, Studio Guillaume Tell, Suresnes Studios de la Seine, Yellow Cab Studios, Parijs

‘Barbara' is de titel van het nieuwste album van meesterpianist Alexandre Tharaud (1968). Nu eens geen virtuoze pianomuziek, maar liedjes van zijn idool, de Franse chansonnière Barbara. Toen Barbara in 1997 overleed was ze 67 jaar oud en mateloos populair onder de liefhebbers van het Franse chanson. Alexandre draaide haar platen grijs tijdens slapeloze nachten en was aanwezig bij haar begrafenis. Daar vatte hij het plan op om een project te realiseren rond haar liedjes. Het plan sluimerde lang, maar twintig jaar na haar dood leek een goed moment om ermee voor de dag te komen. Hij verzamelde een groep muzikale vrienden, en bekende vocalisten uit de wereld van chanson en popmuziek plus de actrice Juliette Binoche en ging met ze aan de slag. Tharaud zorgde zelf voor de arrangementen, soms in samenwerking met de betreffende artiest. De eerste cd bevat zestien van Barbara's bekendste nummers, gezongen door o.a. Binoche, Vanessa Paradis en Jane Birkin. Ook muzikale vrienden als Renaud Capuçon, Michel Portal en het Modigliani Quartet schuiven aan. Er is een tweede cd met de titel Echo, waarop Tharaud met hulp van o.a. klarinettist Michel Portal en accordeonist Roland Romanelli acht liedjes in een instrumentale jas steekt. Dat is voor pianoliefhebbers een prachtige gelegenheid om kennis te maken met alweer een nieuw facet van deze onvoorspelbare muzikant. De eeuwig jonge Tharaud (hij wordt dit jaar vijftig) zorgt met elke cd voor een nieuwe verrassing.