CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, oktober 2014

 

Telemann: Parijse Kwartetten: Sonate nr. 1 in A - Sonate nr. 2 in g - Concert nr. 1 in G

Nouveaux Quatuor nr. 6 in e

Les Ombres: Sylvain Sartre (traverso), Varoujan Doneyan (viool), Margaud Blanchard (viola da gamba), Jonathan Pesek (cello), Nadja Lesaulnier (klavecimbel)

Mirare MIR 255 56'

Opname: september 2013, Kirche Nuglar-Sankt Pantaleon, Zwitserland

 

In tegenstelling tot de lokale zwoeger Johann Sebastian Bach was Telemann een internationale bekendheid. Niet alleen had hij als muziekdirecteur van de stad Hamburg een pracht van een positie, maar in alle belangrijke muziekcentra verscheen zijn muziek in druk - met name in Parijs. Om daar ook nog wat financiëel profijt van te trekken moest je er destijds als de kippen bij zijn, anders gingen de roofdrukkers met je noten aan de haal. Telemanns eerste verzameling 'Parijse Kwartetten', die in 1730 in Hamburg werd uitgegeven was een groot suces in Frankrijk. De uitgever LeClerc was van mening dat er een nieuwe oplage nodig was 'op beter papier en beter leesbaar'. Telemann was maar al te willig om die te overzien en vertrok in 1738 naar Parijs om er een half jaar te blijven. Hij werd met open armen onthaald en was kien genoeg om een tweede bundel kwartetten te componeren. De 'Nouveaux Quatuors en Six Suites' werden nog datzelfde jaar gepubliceerd. De eerste bundel uit 1730 bevat zes kwartetten in drie genres: twee vierdelige sonates, twee driedelige concerten, en twee suites. Menigeen zal opmerken dat deze kwartetten met zijn vijven worden gespeeld, een gevolg van de barokke praktijk van het basso continuo, die van klavecimbel en (in dit geval) cello of viola da gamba een eenheid maakt. Oneerbiedig gezegd is het klavecimbel hier in het lijnenspel het vijfde wiel aan de wagen.

Les Ombres is een betrekelijk jong ensemble, opgericht in 2006 door traversospeler Sartre en gambiste Blanchard. Uiteraard willen ze een nieuw licht werpen op oude partituren, maar daarin zijn ze inmiddels allang niet meer alleen. Wat betreft deze kwartetten van Telemann mogen we ons verheugen in een complete opname voor het label Channel, drie schitterende cd's die volgespeeld werden door het ensemble Florilegium, verzameld rond traversovirtuoos Ashley Solomon - ze zijn hier uitgebreid aan de orde geweest. In dit schitterende repertoire, dat zich staande kan houden naast Bach en Mozart, is iedere volgende opname van harte welkom. Les Ombres hebben met zorg de krenten uit de pap gehaald, en presenteren vol overtuiging de vier mooiste, al weet je dat nooit zeker. Dat we ruim na het verstrijken van de laatste tonen van het zesde nouveau quatuor plotseling getrakteerd worden op een kort duetje tussen twee natuurhoorns, weegt niet op tegen het feit dat het schijfje nog ruimte laat aan vierentwintig minuten muziek. Bij zulk voortreffelijk spel was een vijfde Quatuor een beter alternatief geweest.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links