CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, augustus 2018

 

Tallis - The Votive Antiphons

Tallis: Suscipe quaeso Domine - Gaude gloriosa - Sancte deus - Ave, rosa sine spinis - Ave, Dei patris filia - Salve intemerata virgo - O nata lux

The Cardinall's Musick o.l.v. Andrew Carwood
Hyperion CDA68250 • 78' •
Opname: 2005-2016 (compilatie)

www.youtube.com/watch?
v=EUEMu8sxTeA&list=
PLpiMiYZXBVkATaWnv_--i52B3XHQ1xvSc

 

The monumental votive antiphon settings are among the highlights of Hyperion's Tallis recordings from Andrew Carwood and The Cardinall's Musick, the composer's evolving style a musical response to the religious vicissitudes of the time. This compilation is the ideal introduction, both to the Hyperion series and to one of Tudor England's most important composers.

Bovenstaande tekst komt van de website van Hyperion, op de cd in kwestie staat in heel kleine lettertjes 'this compilation 2018'. De zeven werken op deze compilatie zijn afkomstig van vijf cd's die tussen 2005 en 2016 op het label verschenen. In de catalogus van Hyperion telde ik zeven titels onder de noemer Tallis, gezongen door The Cardinall's Musick, dus voor verzamelaars is het even oppassen geblazen.

Tallis en zijn tijdgenoten kenden drie soorten liturgische gezangen: de Mis, het Magnificat en gezangen ter ere van Maria - de Maria antifonen. De laatste categorie is in de loop van de jaren stukje bij beetje opgenomen en wordt hier opnieuw gebundeld. Interessant voor nieuwkomers, overbodig voor wie de serie verzamelde.

Thomas Tallis (1505-1585), die zijn katholieke geloofsovertuiging voor de buitenwereld verborg achter een anglicaans front, is misschien wel de enige componist wiens werken al meer dan vier eeuwen ononderbroken worden uitgevoerd. De muziek die hij in twee talen componeerde voor twee verschillende geloofsrichtingen siert tot op de dag van vandaag het zondagse repertoire van talloze Britse kerkkoren. Een traditie die garant staat voor koorzang op het allerhoogste niveau, voor een groot deel uitgevoerd door kinderen. Een traditie die er ook voor heeft gezorgd dat het gedrukte oeuvre van Tallis de eeuwen ongeschonden heeft doorstaan.

Of deze verzameling Mariazangen inderdaad de ideale introductie vormen voor het de componist Tallis mag betwijfeld worden. Het veertigstemmige Spem in alium zal voor menigeen de lijst van favoriete Tallis-partituren aanvoeren, op de voet gevolgd door de Lamentaties van Jeremia. Het nadeel van de Mariazangen schuilt in de vaak eindeloze teksten die resulteren in werken met een lengte van ruim een kwartier (Glaudie Gloriosa & Salve intemerata Virgo). De Lamentations heb ik hier een jaar geleden enthousiast besproken, de verzadigde koorklank zonder sopranen trok me met gemak over de streeep. Hier is dat minder eenvoudig - Carwood kiest voor een volwassen koor met damesopranen, en over het gebruik van vibrato zijn kennelijk geen afspraken gemaakt.

Hyperion stelt de cd's niet via Spotify beschikbaar, maar op YouTube is een playlist te beluisteren van uittreksels van de zeven albums die Carwood en de Cardinall's Musick aan Tallis hebben gewijd. Zie bovenstaande link.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links