CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, oktober 2013

 

Tabakova: Insight (strijktrio) – Concert voor cello en strijkorkest – Frozen River Flows (voor viool, accordeon en contrabas) – Suite in Old Style (voor altviool, klavecimbel en strijkorkest) – Such Different Paths (voor strijksextet en contrabas)

Kristina Blaumane (cello), Maxim Rysanov (altviool, directie), Janine Jansen, Roman Mints, Julia-Maria Kretz (viool), Amihai Grosz (altviool), Torleif Thedéen, Boris Andrianov (cello),
Raimondas Sviackevičius (accordeon), Vaiva Eidukaitytė-Storastienė (klavecimbel), Donatas Bagurskas, Stacey Watton (contrabas), Lithuanian Chamber Orchestra

ECM New Series 2239 • 72' •

Opname: maart/april 2011, National Philharmonic Hall, Vilnius, Litouwen;
juni 2011, Jesus-Christus-Kirche Dahlem, Berlijn (Such different paths)

www.dobrinka.com

 

Dobrinka Tabakova werd geboren in Bulgarije, in 1980; toen ze elf was verhuisde de familie naar Londen. Ze groeide op met Gershwin en Kantsjeli, Keith Jarrett en Goebaidoelina, maar zonder de verbeten ernst van het modernisme dat de generatie die haar voorging kenmerkt. In Londen studeerde ze piano, compositie en dirigeren en behaalde ze haar vroege successen. Dit is haar eerste cd, en dat die verschijnt op het label ECM is een veelbelovend teken. Het zwaartepunt van deze uitgave ligt bij het strijkersgilde – dat blijkt al direct uit de titel: String Paths. De inhoud: Strijktrio (Insight, 2002), Celloconcert (2008), Altvioolconcert (Suite in Old Style, 2006), Strijkseptet (Such different paths, 2008) en een trio (2005) voor de aparte bezetting van viool, accordion en contrabas met de poëtische titel Frozen River Flows. De begeleiding van de beide concerten blijft beperkt tot een klein strijkorkest, in de Suite in Old Style komt daar nog een klavecimbel bij. Net als bij veel van haar leeftijdgenoten heeft het modernisme van piep-knor nooit tot de muzikale bagage van Dobrinka behoord. Haar muziek combineert minimalisme met Bulgaarse folklore, jazz en blues; duidelijk is ook dat ze onder de indruk is van het polystilisme van Alfred Schnittke en Gyia Kantsjeli. Het resultaat spreekt tot een jong publiek, en het zal niemand verbazen dat zowel Janine Jansen als Gidon Kremer stukken bij haar bestelden. Jansen speelt op deze uitgave de eerste viool in het septet voor twee violen, twee altviolen, twee celli en contrabas, Such different paths. De eerste viool is hier niet de gebruikelijke primus inter pares, maar speelt een uitgesproken concertante rol. In het Utrechtse festival van Janine was de oorspronkelijke versie van de Suite in Old Style voor altviool en klavecimbel al te horen. Hoog tijd voor deze schitterend opgenomen cd.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links