© Siebe Riedstra, februari 2014

Steffani: Scherzi musicali, zes wereldlijke cantates

Martha Mathéu (sopraan), Aurelio Schiavoni (altus), Mauro Borgioni (bas), Accademia Hermans o.l.v. Fabio Ciofini (orgel en klavecimbel)

Brilliant Classics 94299 58'

Opname: augustus 2012, Teatro Cucinelli di Solomeo, Perugia

In 2012 werd Agostino Steffani (1654-1728) uit een eeuwenlange winterslaap gewekt door Cecilia Bartoli. Op het label Decca verscheen het album Mission , gesierd met de foto van een volgens goedgelovigen kaalgeschoren - maar in werkelijkheid uitstekend geschminkte - Bartoli. In de publiciteitscampagne werd zelfs de hulp van schrijfster Donna Leon ingeroepen, met de roman 'Hemelse Juwelen' als resultaat. Zo werd een beeld gecreëerd van een componist die zich door het Europa van zijn tijd bewoog als diplomaat, componist en zelfs spion. Een spannend leven dat geïllustreerd wordt door al even spannende muziek. Steffani blijkt in zijn beste momenten niet onder te doen voor Vivaldi of Handel. Het duurde niet lang voordat Decca en Bartoli het vervolg op Mission presenteerden, het Stabat Mater dat Steffani kort voor zijn dood componeerde. De onderneming werd onlangs afgerond met The Steffani Project , een uitgave waarin de beide vorige cd's worden aangevuld met instrumentale muziek.

Brilliant Classics weet altijd handig in te spelen op muzikale modeverschijnselen, gelukkig wel heel smaakvol. Niet iedereen is altijd gecharmeerd van Bartoli's kunsten, en wie genoeg heeft van de histrionische kant van haar interpretaties kan hier even schuilen. Drie jonge vocalisten laten zich horen in zes wereldlijke cantates, begeleid door een enkelvoudig bezet ensemble, waarvan de samenstelling varieert van twee violen, twee hobo's of twee fluiten met continuo. Er wordt uitstekend gezongen en gemusiceerd - denk aan de Nederlanse Bachvereniging van Jos van Veldhoven. De annotaties van Brilliant verschillen van uitgave tot uitgave, maar hier wordt u goed bediend. De tweetalige (Engels, Italiaans) toelichting wordt aangevuld met de gezongen teksten, compleet met Engelse vertaling.