CD-recensie
© Siebe Riedstra, mei 2017
|
Jakub Hrůša (Brno, 1981) is sinds september 2016 de kersverse chef-dirigent van de Bamberger Symphoniker. Bij het Koninklijk Concertgebouworkest was hij al te gast, het Radio Filharmonisch Orkest ziet hem in mei 2017 opnieuw op de bok. Gezien de afkomst van het Bambergse orkest zowel als de dirigent lag het voor de hand dat voor de eerste discografische samenwerking gekozen zou worden voor het Tsjechische werk bij uitstek, de symfonische cyclus Mijn Vaderland van Bedřich Smetana. In het provinciestadje Bamberg, dat ook vandaag slechts 70.000 inwoners kent, streken in 1946 musici uit Praag neer, die wegvluchtten voor de bezettende Russische troepen. Zij vormden de nucleus van een nieuw orkest dat inmiddels de status van Bayerisches Staatsorchester heeft en sinds enige jaren een juweel van een concertzaal bespeelt. Het is waarschijnlijk het laatste Westeuropese orkest waarin nog een vleugje Bohemen opklinkt. Hrůša timmerde al een tijdje aan de weg met een Praags orkest dat figureert onder de naam Prague Philharmonia, een kaartenbakorkest dat zich niettemin goed weet te manifesteren, getuige de postitieve reacties op OpusKlassiek en in de internationale pers. Positieve reacties ook voor een Má Vlast die in 2010 uitkwam op het label Supraphon. Niettemin is de overgang van Prague Philharmonia naar Bamberger Symphoniker een forse promotie, en dus is deze tweede opname van Smetana's meesterwerk niets minder dan een kolossale uitdaging voor Hrůša geweest. Wie voor Má Vlast met weemoed terugdenkt aan de gouden tijden van Vaclav Talich en de Tsjechische Filharmonie, mag zich door Hrůša en zijn manschappen aangenaam laten verrassen. Dezelfde kamermuzikale aandacht voor detail, maar ook het instinct voor het nobele gebaar deelt hij met zijn grote voorganger. Er is ook een verschil: de tempi liggen een fractie langzamer zodat de hele cyclus zes minuten langer duurt. Het grootste verschil ligt uiteraard in de opnamekwaliteit. Die is ronduit schitterend. Verbijsterend dat Smetana stokdoof was toen hij deze geniale partituur opschreef. index |
|