© Siebe Riedstra, mei 2016

Sibelius - Toneelmuziek (2)

Sibelius: Svanevit - Ödlan - A lonely ski trail - The countess' portrait

Turku Philharmonic Orchestra o.l.v. Leif Segerstam

Naxos 8.573341 • 64' •

Opname: 2014, Turku Concert Hall, Turku, Finland

Jean Sibelius was tussen de beide wereldoorlogen in de Angelsaksische landen de meestgespeelde levende componist van zijn tijd. Dat hij stopte met schrijven maakte het voor zijn publiek destijds alleen maar spannender. De reputatie van Sibelius berust op een handvol symfonieën, een paar symfonische gedichten en het Vioolconcert. Het is vooral dat laatste werk dat hem in Nederland op de been houdt. Van zijn toneelmuziek is de Valse triste een niet te missen topper, bekend van radio en tv. Maar de grote Fin schreef nog veel meer stukken voor de Bühne, en daar zit schitterend materiaal tussen. Oorspronkelijk werden die partituren uiteraard geschreven voor een handjevol musici in een bedompte orkestbak, maar waar de kwaliteit het toeliet werkte de componist ze later om tot volwaardige orkestsuites. Dirigent Leif Segerstam, sinds 2012 chef van het orkest in Turku, nam ter gelegenheid van het Sibeliusjaar 2015 vijf cd's op met deze toneelmuzieken. De eerste aflevering heb ik hier eveneens besproken. Dit is de laatste in de reeks, met als grote partituren Svanevit (Witte zwaan) en Ödlan (Hagedis), elk van bijna een half uur lengte. Fascinerend om te horen hoe uit deze brokstukken ineens flarden opklinken die we later terughoren in de Vijfde symfonie of doodgewoon herkennen als het Woudvogeltje uit Siegfried van Richard Wagner. Leif Segerstam heeft altijd een open oor gehad voor onderschatte partituren en laat hier met zijn manschappen horen wat we al die jaren hebben gemist. Een pracht van een initiatief, dat hiermee voltooid is en een kennismaking absoluut verdient.