© Siebe Riedstra, november 2009

Schönberg: Verklärte Nacht op.4 - Kammersymphonie op. 9.

Bayerisches Staatsorchester o.l.v. Zubin Mehta.

Farao Classics B 108042 • 54’ • (sacd)

Het Bayerische Staatsorchester uit München is het orkest van de Opera van München, de Bayerische Staatsoper. Zubin Mehta was daar van 1998 tot 2006 Generalmusikdirektor en als zodanig ook verantwoordelijk voor de symfonische concerten van dit orkest. Farao Classics is kennelijk nauw gelieerd met de Bayerische Staatsoper, op de website farao-classics.de zijn vooral DVD’s te vinden van complete opera’s; dit is de eerste orkestrale cd, de tweede is een live-opname van de Derde Symfonie van Mahler vanuit de Musikvereinssaal te Wenen, eveneens met Mehta als dirigent.

In deze opname figureert maar een deel van het orkest. Verklärte Nacht is een bewerking voor strijkorkest van het gelijknamige sextet; voor de insiders: in een bezetting van 11 eerste en 8 tweede violen, 2 maal 5 altviolen, twee maal 5 celli en 4 contrabassen. De eerste Kammersymphonie uit 1906 (pikant detail: ook het geboortejaar van Mahlers Achtste) vergt slechts een bezetting van 15 instrumenten, strijkkwintet, fluit, hobo, althobo, twee klarinetten en basklarinet, fagot en contrafagot en twee hoorns. Toch is dit een mooie showcase geworden voor zowel orkest als dirigent.

Mehta is, zoals bekend, geweldig in dit repertoire en hij heeft de keurtroepen van zijn hoogkaratige orkest tot zijn beschikking. Wat echter het meest het oor treft is de voortreffelijke opname. Breed, diep en warm met grote aandacht voor het detail, wat in deze overvolle partituren geen sinecure is. De beroemde opname die Karajan in 1974 van Verklärte Nacht maakte (DG) heeft hiermee geduchte competitie gekregen en is in sonisch opzicht overtroffen. In de Kammersymphonie helpt het diepe klankspectrum mee om het symfonische karakter van dit werk te benadrukken, iets wat helaas ontbreekt in de heldere maar klinische en droge opname van het Orpheus Ensemble op DG. Zubin Mehta is inmiddels opgevolgd door Kent Nagano, dus laten we deze opnamen maar koesteren.