© Siebe Riedstra, april 2010

Schnittke: Concert voor koor - Golosa Pirodi - Minnesang.

Holst Singers o.l.v. Stephen Layton.

Hyperion CDA67297 • 65' •

Dit is een dijk van een cd, en dat komt door het koor: De Holst Singers zijn een amateurkoor in de beste Engelse traditie en als zodanig opgewassen tegen professionele competitie. Ze zijn op meerdere cd’s van het label Hyperion te horen, maar dit is hun tour-de-force, nog wel in repertoire dat je niet direct met het geluid van Britse koren in verbinding brengt. Ze slagen erin om de donkere verzadigde Russische manier van zingen te combineren met de Britse helderheid en het resultaat is authentiek en toch doorzichtig. Uiteraard heeft de briljante koordirigent Stephen Layton daarbij een doorslaggevende rol gespeeld. Hyperion bracht deze cd uit in 2002 en hij is nog steeds niet heruitgebracht op Helios, het goedkopere zusje van Hyperion.

Concert voor koor werd geschreven voor Valeri Polijanski en zijn USSR Ministry of Culture Chamber Choir. Die brachten het werk in première in 1986, en in 1988 maakten zij de eerste opname, die in 1990 werd uitgebracht op het label Melodya. In 1992 kwam Chandos met een uitvoering door het Deens Nationaal Radio Koor onder Stefan Parkman en hetzelfde label verraste in 1995 met nog een uitgave, maar dat is de opname die eerder verscheen op Melodya, alleen is de naam van het koor nu veranderd in Russian State Symphonic Cappella. Geeft niet, het is een prachtige uitvoering, maar het is wel een erg korte cd zonder aanvullend materiaal, terwijl het om een werk van een krappe drie kwartier gaat.

Het Concert voor koor, door Schnittke zelf omschreven als het ‘boek der treurzangen’ is geschreven in de beste Russische traditie zoals die is gevestigd door Dmitro Bortnijanski (1751-1825) in zijn 45 religieuze concerten voor koor. Schnittke voegt daar wel zijn eigen vingerafdrukken aan toe maar doet dat niet nadrukkelijk en bijzonder smaakvol. De Minnesang voor 52 stemmen is een absoluut meesterwerk van een kleine twintig minuten. Het lijkt slechts heel in de verte op Schnittkes notoire instrumentale uitingen als de Concerti grossi. De volstrekt middeleeuwse sfeer doet je eerder aan Thomas Tallis denken. Golosa pirodi (Stemmen uit de natuur) is een kort woordloos werkje voor tien vrouwenstemmen en vibrafoon en vormt een welkome maar weinig karakteristieke aanvulling. Wie de Minnesang niet kent en wil horen waartoe liefde, geduld en doorzettingsvermogen met toegewijde amateurs kunnen leiden schaffe zich deze schijf onverwijld aan.