© Siebe Riedstra, november 2017

Enjott Schneider - Mystic Landscapes

Schneider: Symfonie nr. 5 (Schwarzwald-Saga) - nr. 6 (Der Rhein)*

Julia Sophie Wagner (sopraan)*, Koor en Orkest van de Janácek Opera van het Nationaaltheater Brno o.l.v. Hansjörg Albert
Wergo WER 5117 • 65' •
Opname: juni 2017, Brno

Enjott Schneider werd in 1950 geboren als Norbert Jürgen Schneider, in Duitsland worden zijn initialen uitgesproken als En en Jott - en zo kent iedereen hem. 'Iedereen' lijkt wellicht een tikje overdreven, maar voor een componist met de muziek bij zeshonderd films op zijn conto bepaald niet onwaarschijnlijk. De muziek voor de film 'Schlafes Bruder' (1994) markeerde mijn eerste kennismaking met Enjott Schneider. Een prachtfilm, die op onverklaarbare wijze nooit de aandacht kreeg die ze verdiende. Ze gaat (te kort samengevat) over een arme dorpsjongen die een buitengewoon muzikaal talent bezit en door zijn dorpsgenoten wordt verstoten. De scene waarin hij in de dorpskerk een toccata improviseert vormt de adembenemende kern van de film. Die toccata verscheen bij Schott, een van de drie belangrijkste Duitse muziekuitgevers.

Schott is een slimme uitgever, die naast de gedrukte muziek ook het cd-label Wergo exploreert, waarop de gedrukte muziek tot klinken komt. Dat heeft geleid tot markante opnamen van composities van Hartmann, Henze en Hindemith, om maar een paar namen te noemen. De symfonische muziek van Enjott Schneider kent niet de vernieuwende impulsen van zijn grote voorgangers, en dat hij desondanks aan dit illustere gezelschap is toegevoegd lijkt op het eerste gezicht bijna op vloeken in de kerk. Maar de tijden veranderen, en het succes van de filmcomponist Schneider zal daartoe ongetwijfeld hebben bijgedragen. Deze symfonische partituren zijn uitgesproken filmisch van karakter, wat al blijkt uit de naamgeving van de cd: Mystic Landscapes: landschapsschilderingen van het Schwarzwald (Symfonie 5, 2012) en de Rijn (Symfonie 6, 2013). De spookachtige Mummelsee in het Schwarzwald wordt vakkundig in klanken omgezet

Liefhebbers van filmmuziek weten het al: de opnametechniek van dat medium loopt zo op het oor flink vooruit op wat we in de klassieke sector gewend zijn. Het is ook hier het eerste wat opvalt. De weldadige doorzichtigheid, de ongekende breedte van het spectrum, de extra sonoriteit in het basregister, en het nergens vollopende klankbeeld, zorgen voor een indrukwekkende luisterervaring. Zo indrukwekkend dat je bijna vergeet dat de muziek belangrijker is dan de techniek. Enjott Schneider is een vakman die dankbaar gebruik maakt van deze ervaringsdeskundigheid, en zijn expertise is in alle geledingen van deze uitgave terug te horen. Of we te maken hebben met muziek die de eeuwen zal doorstaan is daarbij niet echt relevant. Vooral niet wanneer we even denken aan het lot van Hartmann, Henze en Hindemith. Zoals gezegd, de tijd staat niet stil - bij de firma Schott/Wergo weten ze er alles van.