© Siebe Riedstra, december 2010

Schmidt: Beethoven-variaties voor piano linkerhand en orkest – Pianoconcert voor de linkerhand

Markus Becker (piano), NDR Radiophilharmonie o.l.v. Eiji Oue

CPO 777 338-2 • 73' •

De Oostenrijkse pianist Paul Wittgenstein verloor in de Eerste Wereldoorlog zijn rechterarm, maar weigerde zijn loopbaan als pianist op te geven en ontwikkelde een volwassen speelmethode voor de linkerhand alleen. Hij was de zoon van de schatrijke grootindustrieel Karl Wittgenstein – en broer van de filosoof Ludwig – en kon het zich permitteren om opdrachten te geven aan de grootste componisten van zijn tijd. Zo ontstonden pianoconcerten voor de linkerhand van Ravel, Prokofjev, Strauss, Britten, Hindemith en Schmidt. Wittgenstein beschouwde die stukken als zijn persoonlijk eigendom, niemand anders mocht ze spelen en hij maakte naar believen veranderingen (in het concert van Ravel!!) of speelde ze helemaal niet, zoals de concerten van Prokofjev en Hindemith.

Met zijn landgenoot Franz Schmidt kon hij het kennelijk goed vinden, want die schreef maar liefst vijf werken voor hem. Twee ervan zijn op deze schijf opgenomen, de andere drie zijn kamermuziekwerken in de vorm van pianokwintetten; in twee ervan is een van de vioolstemmen vervangen door de klarinet. De symfonieën van Schmidt, waarvan de vierde beslist een permanente plaats in het grote repertoire verdient, hebben recentelijk hernieuwde aandacht gekregen op het label Naxos (klik hier voor de recensie). Daar wordt door deze uitgave een een enorme aanwinst aan toegevoegd, want opnames van deze concertante werken moest je tot nu toe met een lampje zoeken.

Schmidt (1874-1939) componeerde in de grote romantische traditie van Brahms en Wagner, had een gelukkige hand van schrijven voor de piano en kon fantastisch orkestreren. Dat deze beide concerten niet een veel grotere bekendheid genieten ligt natuurlijk in de eerste plaats aan het feit dat ze voor de linkerhand zijn geschreven. Franz Wüllner, een goede vriend van de componist, herschikte deze partituren voor eigen gebruik met twee handen, maar toen hij ermee stopte stierven zijn arrangementen een zachte dood. We mogen Markus Becker en het label CPO dankbaar zijn dat ze deze schitterende muziek een verdiende plaats in de catalogus hebben gegeven. Becker nam de complete pianowerken van Max Reger op en maakte een hooggeroemde opname voor de serie Romantic Piano Concertos van Hyperion (Jadassohn en Draeseke). Hij levert ook hier een geweldige prestatie, en wordt uitstekend bijgestaan door het Orkest van de Radio te Hannover onder zijn Japanse chef, Eiji Oue.