CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, september 2014

 

Schenck: Tyd en Konst-Oeffeningen, op.2
(Sonates voor viola da gamba nr. 1, 5, 9, 11, 12, 15)

Recondita Armonia Ensemble: Lixsania Fernandez (viola da gamba), Eduardo Eguez (theorbo), Esteban Mazer (cembalo), Maria Alejandra Saturno (cello)

Brilliant Classics 94635 63'

Opname: sept 2013, Auditorio Municipal de Terrassa, Spanje

 

Schenck: Bacchus, Ceres en Venus

Camerata Trajectina o.l.v. Louis Peter Grijp

Globe GLO 6060 70'

Opname: april 2006, De Oude Dorpskerk, Bunnik

 
 

Johan Schenk was in de zeventiende eeuw een bekende Nederlander. Hij bespeelde de viola da gamba zo virtuoos dat hij de 'Hollandse Marais' werd genoemd. Schenk kwam in Amsterdam ter wereld als Johannes Schenck, zoon van Duitse immigranten. Daar groeide hij op in een smeltkroes van culturen en nationaliteiten. Zijn werken verschenen bij de ondernemende uitgever Estienne Roger, en werden opgedragen aan de vroede vaderen van de stad. Vandaag berust de reputatie van Schenck op het eerste Hollandse Singspiel Bacchus, Ceres en Venus. Zijn geboortedatum is onbekend, maar hij werd op 3 juni 1660 gedoopt in de Moses en Aaronskerk. Zijn sterfdatum is eveneens onzeker, in 1710 leefde hij nog.

Pas in de eenentwintigste eeuw komt Johan Schenk opnieuw tot leven, zowel als operacomponist als gambavirtuoos. De ondernemende musicoloog Peter Louis Grijp, muzikaal leider van Camerata Trajectina, zorgde in 2006 voor een reconstructie van Schencks theatrale schepping. Een reconstructie was nodig omdat er geen complete partituur is overgeleverd - uit angst voor plagiaat publiceerde Schenk alleen een aantal aria's met klavierbegeleiding. Grijp heeft bewonderenswaardig werk geleverd, en de opname die uitgebracht werd op het label Globe is een tijdloos document.

In 1688 verscheen Schenks opus 2, een verzameling van vijftien sonates voor viola da gamba onder de titel 'Tyd en Konst-Oeffeningen'. Lixsania Fernández bevindt zich in een cultureel parallel universum met Schenk. Ze werd geboren in Cuba, en studeerde altviool in Havana. Ze zette haar studie in Spanje voort, en wissselde van de altviool naar de viola da gamba. Uiteraard stak ze haar licht op bij een meester als Jordi Savall, en het resultaat liegt er niet om. Hier presenteert ze met haar eigen ensemble 'Recondita Armonia' zes van de vijftien Konst-Oeffeningen. De viola da gamba mag een historisch instrument van allure zijn, het bespelen ervan is bepaald geen sinecure. De populariteit van de gamba heeft een flinke duw gekregen van Hille Perl, sterspeler op het label Harmonia Mundi. Daar presenteerde ze al eens een cd vol werken van Schenk, een selectie uit verschillende opusnummers.

Er zit weinig overlap in de twee uitgaven, maar één ding wordt duidelijk: Lixsania Fernández laat horen dat er sinds de glorietijden van Hille Perl het een en ander gebeurd is. De lat ligt hoger, en Fernández springt er met gemak overheen.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links