CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, juli 2019

(D.) Scarlatti: Sonates K119, 87, 25, 122 – 215, 262, 402, 462 – 516, 253, 474, 248 – 208

Lillian Gordis (klavecimbel)
Paraty 919180 • 81' •
Opname: juli 2018, Église Lútherienne Saint-Pierre, Parijs

   

Dit is kennelijk het discografisch debuut van klaveciniste Lillian Gordis (1992), in 2018 afgestudeerd als leerling van Pierre Hantaï. Zij geeft haar eersteling de titel Zones mee, en voorzag zelf in de begeleidende tekst. Hier volgt een kleine proeve:

The Sonatas are spaces on the page, shifted barlines, broken records. They are headspaces that shouldn't follow suite, where abrupt silence and run-on confusion mix and match almost like experimentations in schizophrenia.

Het staat er echt. Follow suite (suit). Arme Domenico Scarlatti. Experimentations in schizophrenia? Helaas klinken zijn sonates in deze interpretaties inderdaad alsof er sprake is van ‘shifted barlines' en lijkt het alsof Gordis experimenteert in schizofrenie. Het mankeert haar absoluut niet aan vingervlugheid, maar haar kijk op de noten lijkt te zijn ontstaan op een andere planeet dan die van Domenico. Hier is geen sprake meer van rubato, maar van een volstrekt geschifte omgang met de noten. Luister naar Sonate K 402 (track 7), met de absurde lengte van bijna een kwartier en zie of u het volhoudt. Voeg daaraan toe dat Lillian Gordis zelf de stemming van haar instrument ter hand neemt, en daarvoor niet een voor de hand liggende gelijkzwevende variant kiest, maar iets dat op een middentoonstemming moet lijken, en het beeld is compleet. Natuurlijk bevinden we ons in een fase waarin ook de beoefenaars van de barokmuziek zich moeten onderscheiden door nieuwe inzichten in de retoriek, maar Gordis stelt haar publiek wel heel erg zwaar op de proef, vooral wanneer er nauwelijks een zuiver akkoord klinkt.

De schikking van de sonates in groepjes van vier lijkt een goed idee, maar ook daar wijst Gordis haar luisteraars er fijntjes op dat zij bewust niet de suggesties van Ralph Kirkpatrick (of Scarlatti zelf) volgt. Haar inleidende tekst bestaat slechts uit meer van boven geciteerde gobbledygook. Alleen op de opnamekwaliteit is niets aan te merken.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links