CD-recensie
© Siebe Riedstra, januari 2023 |
De toelichting (E/F/D en Nederlands!) bij deze cd werd geschreven door Ann Cnop, violiste en aanvoerder van Le Pavillon de Musique. Zij laat de lezer direct weten dat 'de naam van Giacomo Sarcuni ontbreekt in de grote muziekencyclopedieën en zijn manuscripten werden nooit eerder opgevraagd in archieven'. Wie het lijstje van medewerkende musici aan deze cd doorleest zal opmerken dat de tweede vioolpartij wordt bezet door een naamgenote van deze onbekende toonmeester: Filomena Sarcuni. Ann Cnop vertelt daarover het volgende: 'In 2017 besloot Filomena Sarcuni haar geboortestad Matera, waar Giacomo ook geboren werd, te verlaten om in Vlaanderen te komen studeren. Ze kwam terecht in mijn klas barokviool aan het Gentse Conservatorium. Filomena's nieuwsgierigheid naar haar naamgenoot heeft ertoe geleid dat een eerste aanzet naar biografisch onderzoek werd gezet. Ze vond Giacomo's doopakte in het Archivio Diocesano te Matera. Giacomo werd geboren in 1690. Hij genoot zijn muzikale opleiding aan de Cappella Musicale della Brune te Matera. Na zijn priesterwijding in 1713 vervolgde hij zijn studies aan het Conservatorio della Pietà dei Turchini te Napels, waar hij ook zijn verdere muzikale carrière uitbouwde. Napels, met maar liefst meer dan vijfhonderd kerken, kloosters en kapellen was uitgegroeid tot het belangrijkste Italiaanse muziekcentrum (samen met Venetië) en leverde de wereld topcomponisten als Alessandro Scarlatti (1660-1725), Nicola Porpora (1686-1768), en Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736).' Sarcuni bracht het tot maestro di cappella aan de Cattedrale van Napels. Zijn manuscripten zijn voor een groot deel bewaard in het Oratorio di Napoli, maar ook in archieven te Praag, Warschau en Kremsmünster. Daarover vertelt Cnop: 'In de Abdij van Kremsmünster (Oostenrijk) ontdekten we een Missa in re (D) groot van Sarcuni. Hoe dat manuscript daar ooit geraakt is, blijft een mysterie. Deze mis is het perfecte voorbeeld van een Napolitaanse Missa: zij bestaat louter uit een Kyrie en Gloria, is vijfstemmig en instrumentaal worden er louter twee vioolstemmen en een bas aan toegevoegd. In het manuscript ontbrak echter de altpartij. Bart Vandewege reconstrueerde ze aan de hand van aanwijzingen in de andere partijen, en zo konden we deze prachtige muziek opnieuw laten weerklinken.' Aan de Mis worden op deze cd twee wereldpremières toegevoegd. Eerst de cantate Horrida pavet specus frangitur, voor bas solo, strijkers en continuo, met als solist Bart Vandewege. Voor de Goede Week schreef Sarcuni het vierstemmige responsorium In monte Olivetti. Hier komen de driedelige Primo Notturno, Secondo Notturno en Terzo Notturno tot klinken. De bezetting is vierstemmig met orgelbegeleiding, organist Ben Van Nespen wisselt de nocturnen af met improvisaties in dezelfde stijl. La Hispanoflamenca bestaat voor deze gelegenheid uit vijf vocalisten: Jana Pieters (sopraan), Olalla Allemán (sopraan), Korneel van Neste (alt), Diego Blázquez (tenor), Bart Vandewege (bas). De responsoriën worden gezongen door sopraan, alt, tenor en bas. Le Pavillon de Musique bestaat uit: Ann Cnop en Filomena Sarcuni (viool), Frans Vos (altviool), Mathilde Wolfs (cello), Elise Christiaens en Benoit Vandenbemden (violone), Ben Van Nespen (orgel). Het ensemble werd in 2020 opgericht door Ann Cnop en bracht zijn debuut-cd uit op het label Et'cetera met vioolconcerten van De Croes (KTC 1707), hier enthousiast ontvangen door Kees de Leeuw. Le Pavillon presenteert hier opnieuw een cd met louter wereldpremières, maar dat wil bepaald niet zeggen dat we er alleen daarom blij mee moeten zijn. Hier wordt muziek gemaakt op een hoog niveau. De vijf vocale solisten van La Hispanoflamenca verdienen eveneens een groot compliment voor een prestatie die de hoogste eisen stelt aan intonatie, virtuositeit en klankschoonheid. De opnamelocatie lijkt door zijn naamgeving Motormusic Studio's in Mechelen op papier een wonderlijke keuze, maar blijkt in de praktijk uitstekend werk af te leveren. Een schitterende aanwinst. index |
|