CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, mei 2012

 

 

Eötvös: Levitation (voor twee klarinetten en strijkorkest) (2007)

Nielsen: Klarinetconcert op. 57

Sallinen: Concert voor klarinet, altviool en kamerorkest op. 91

Christoffer Sundqvist en Kullervo Kojo (klarinet), Tommi Aalto (altviool), Fins Radio Symfonie Orkest o.l.v. Hannu Lintu en Okko Kamu (Sallinen)

Alba ABCD 314 • 68' • (sacd)


Klarinettisten die het concertpodium op willen hebben de keuze uit slechts twee kwaliteitsconcerten: Mozart en Nielsen. Geen wonder dat ze onvermoeibaar op zoek zijn naar nieuw repertoire. Een van hen is Christoffer Sundqvist, die met een Zweedse naam en een Finse carrière op het Finse label Alba het Klarinetconcert van Carl Nielsen presenteert in combinatie met twee twintigste-eeuwse werken. Daar heeft hij wel hulp voor nodig, want het zijn klarinetconcerten met extra’s.

Om te beginnen Levitation, een vierdelig concert van Peter Eötvös, voor de intrigerende bezetting van twee klarinetten, accordeon en strijkorkest – overigens speelde de accordeon ook al een cruciale rol in de opera ‘Tri Sestri’ van deze componist. Levitation (zweeftoestand) gaat over vier verschillende vormen van materieloos zweven, maar dan niet in letterlijke zin. De beschrijving die Eotvos zelf levert kan alleen begrepen worden wanneer we haar figuratief interpreteren, als klankgeworden surrealistische afbeelding. Dat zijn achtereenvolgens objecten die door een orkaan de lucht zijn ingeslingerd, het eigen lichaam dat zich in een droom zwevend boven een landschap verplaatst, Venetiaanse gondels op of boven de laguna, en tenslotte Petrouchka die het kermisgedruis ontstegen is. Een onvervalste Eötvös, die zelfs met deze beperkte middelen een maximum aan theatrale expressie weet op te roepen. Iets voor de ZaterdagMatinee? Het is al weer even geleden dat Eötvös daar te gast was.

De Finse componist Aulis Sallinen (1935) trok de aandacht met de opera ‘The King goes forth to France’. De labels Bis en Cpo gaven hem de nodige discografische aandacht, maar in onze contreien is hij relatief onbekend gebleven. Hij levert hier een concert voor klarinet en altviool, door de gelijkvormigheid in registeromvang wellicht een wonderlijke combinatie. Maar tegelijkertijd door de identieke nostalgische klankmogelijkheden in staat een pakkend romantisch klankbeeld te scheppen. Dierenleed speelt hier op de achtergrond een belangrijke rol, maar ondanks de sentimentele ondertitels – Dolphins lament, Adagio del Toro – verzandt het muzikale verhaal nergens in goedkope tranentrekkerij.

De dappere Sundqvist en zijn kompanen hebben een boeiende cd afgeleverd, die op zijn minst het repertoire van de klarinet voor de komende jaren een steuntje in de rug geeft. Ze spelen het als goden en de opnamekwaliteit is al net zo mooi.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links