© Siebe Riedstra, maart 2018

Saint-Saëns: Pianoconcert nr. 3 in Es, op. 29 - Rhapsodie d'Auvergne op. 73 - Africa op. 89 - Caprice-Valse 'Wedding Cake' op. 76

Romain Descharmes (piano), Malmö Symphony Orchestra o.l.v. Marc Soustrot
Naxos 8.573477 • 57' •
Opname: juni 2015, Malmö Concert Hall, Malmö (Zweden)

Camille Saint-Saëns is de auteur van maar liefst vijf pianoconcerten, maar er bestaat slechts één wereldberoemd Frans pianoconcert: dat van Maurice Ravel. Wel was het Eerste concert van Saint-Saëns in 1858 het eerste volwassen pianoconcert in de Franse muziekgeschiedenis. Het Tweede van tien jaar later bracht het al gauw tot de status van standaardrepertoire, maar is de laatste decennia steeds minder frequent op de concertpodia te beluisteren. Voor de cd-catalogus gelden andere wetten, en dus begint het label Naxos vol goede moed aan een nieuwe uitgave van de complete pianoconcerten, in combinatie met de overige concertante werken voor piano en orkest (en aan de complete symfonieën en andere soloconcerten). Dat gebeurt in het Zweedse Malmö, waar chefdirigent Marc Soustrot voor dit project samenwerkt met de jonge Fransman Romain Descharmes. Soustrot heeft zichzelf in de tijd dat hij het Brabants Orkest onder zijn hoede had bewezen als een eminente vertolker van het Franse repertoire (en nog veel meer). Romain Descharmes heeft het moeilijker, hij moet opboksen tegen een catalogus vol legendarische opnamen. Hij slaagt wonderwel, niet door een overdosis klatergoud, maar door een poëtisch inzicht dat Saint-Saëns een zetje geeft in de richting van Chopin. De toegevoegde waarde van deze aflevering schuilt in het aanvullende repertoire. Korte diverterende werken die je op de concertpodia nooit tegenkomt en ook maar zelden worden opgenomen. We vinden ze hier handzaam bijelkaar, met uitzondering van het Allegro appassionato opus 70 (dat staat op de eerste aflevering, die ik hier eveneens besprak). De prachtige verstilling in het langzame deel van het Derde concert vraagt om herhaald beluisteren. Een compliment aan componist zowel als vertolker.