© Siebe Riedstra, oktober 2017

Saint-Saëns: Pianoconcert nr. 1 in D, op. 17 – Pianoconcert nr. 2 in g, op. 22 –  Allegro appassionato op. 70

Romain Descharmes (piano), Malmö Symphony Orchestra o.l.v. Marc Soustrot
Naxos 8.573476 • 58' •
Opname: juni 2015, Malmö Concert Hall, Malmö (Zweden)

In 1858 produceerde Camille Saint-Saëns het eerste volwassen Franse pianoconcert. Het was het eerste van vijf, maar anderhalve eeuw na dato mogen we vaststellen dat er maar één echt beroemd pianoconcert van Franse bodem is overgebleven: dat van Maurice Ravel. Het Tweede pianoconcert dat Saint-Saëns tien jaar na zijn eerste schreef was aanvankelijk favoriet, maar heeft uiteindelijk de slag verloren. Jammer. Niet omdat het concert van Ravel dat niet zou verdienen, maar omdat het Tweede concert van Saint-Saëns beter verdient. Want is een kennelijke publieksfavoriet van het moment, het Eerste pianoconcert van Sjostakovitsj, nou echt een beter stuk?

Op deze uitgave van het onverschrokken label Naxos wordt een nieuwe poging ondernomen om ons van het tegendeel te overtuigen. Daarbij wordt een machtig wapen in de strijd geworpen in de persoon van Marc Soustrot, de nieuwbenoemde chefdirigent van het orkest van Malmö. Menige muziekliefhebber hier te lande zal dierbare herinneringen koesteren aan zijn concerten met het Brabants Orkest. Een maestro die liefde uitstraalt voor het repertoire van zijn vaderland (en daar stopt het niet), en dus precies de juiste man is om Romain Descharmes bij te staan in een nieuwe overzichtsopname van de pianoconcerten en aanverwante composities. Op deze cd is dat het Allegro appassionato opus 70 uit 1884 en gezien de lengte van de cd had er nog wel een extraatje afgekund.

Maar het gaat om wat de beide mannen presteren, en daar is niets mis mee. Natuurlijk heeft de muziekliefhebber met een kast vol cd's of een Spotify abonnement al de beschikking over een keur aan opnamen van de complete werken voor piano en orkest van deze grote Fransman. Romain Descharmes (1980) heeft alles in huis voor deze in essentie virtuoze concerten – Saint-Saëns schreef ze voor eigen gebruik – maar toch gebeurt er iets opmerkelijks. Het lijkt alsof Descharmes naar deze werken kijkt door de bril van Chopin. Op zich niet verwonderlijk als we het tijdpad volgen, maar het is wel iets dat voorgangers in deze werken niet in deze mate lieten horen. Vooral in het tweede concert was er veelal sprake van de geest van Bach en Mozart.

Soustrot volgt zijn solist op de voet, en ook in die zin is er sprake van een andere kijk op dit uitgeleefde ‘warhorse'. Het is hoe dan ook nog steeds nummer twee in de rangorde van beroemde Franse pianoconcerten, en Romain Descharmes verdient een compliment voor zijn prikkelende benadering van dit nog net niet vergeten repertoire. Misschien helpt het.