CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, mei 2015

 

Camille Saint-Saëns - Samson et Dalila à l'église

Intégrale de pièces d'orgue et motets Vol. 2:

Saint-Saëns: Trois Rhapsodies sur des cantiques Bretons, op. 7 - Elévation op. 13 - Offertoire-Sarabande - Interlude fugué (orgel)

Ave Maria - Ave Verum - Inviolata - O salutaris - Tantum ergo - Sub tuum - Deus Abraham (zang en orgel)

La Lyre Séraphique: Sylvie de May (sopraan),
Françoise Masset (sopraan), Catherine Ravenne (alt), Vincent Genvrin (orgel)

Hortus 914 60'

Opname: L'Église du Gesu, Toulouse

http://orgues.meridionales.free.fr/G%E9su.pdf

 

Het label Hortus, opgericht in 1994, stelt zich ten doel onbekend negentiende-eeuws en eigentijds repertoire voor zang en orgel aan het publiek voor te stellen. Oprichter is Vincent Genvrin (1965) die als organist op veel uitgaven de hoofdrol speelt. Soms wil zo'n project uitmonden in wat we vroeger vanity records noemden, maar daar hoeven we ons hier geen zorgen over te maken. Genvrin is een uitstekend musicus met een fijne neus voor bijzonder repertoire en een grote kennis van historisch bijzondere orgels. Zo laat hij ons op deze uitgave kennis maken met een klein maar fijn instrument van de Franse meester Aristide Cavaillé-Coll. Slechts 24 stemmen groot, verdeeld over twee manualen en pedaal, en nog grotendeels verkerend in de originele staat, inclusief duidelijk hoorbaar zwoegende windvoorziening.

Camille Saint-Saëns (1835-1921) componeerde van zijn vijftiende levensjaar tot aan zijn dood, en was van 1858-1877 titulair organist van de Parijse Madeleine. Merkwaardig genoeg heeft Saint-Saëns relatief weinig orgelwerken geschreven, maar hij was toch altijd nog een stuk productiever dan zijn collega's Gabriel Fauré en Gabriel Pierné. Vincent Genvrin heeft het initiatief genomen om de orgelwerken te combineren met religieuze gelegenheidswerkjes, hier samengebracht onder de noemer Samson et Dalila à l'église - Simson en Delila in de kerk. In de negentiende eeuw had een componist in Frankrijk niets te betekenen wanneer hij niet een succesvolle opera had geschreven, en Saint-Saëns won de jackpot met zijn bijbelse drama Samson et Dalila. Dat zijn religieuze zangpartijen zo uit die opera lijken te zijn weggelopen is een prachtig excuus voor de titel.

Geen enkel excuus echter voor het ontbreken van essentiële informatie over het instrument, maar gelukkig biedt het internet uitkomst via onderstaande link. Voor het overige niets dan waardering voor dit fraai opgebouwde recital, dat zich als zodanig laat beluisteren zonder ook maar een seconde te vervelen. Het drietal zangeressen is goed bij stem, en kennelijk goed thuis in het Franse operarepertoire. De drie grote Rhapsodies sur des cantiques bretons opus 7 vormen de ruggengraat van dit programma. De vocale werken zijn kennelijk voor de gelegenheid geschapen en dragen geen opusnummers, en ik ben ze nooit ergens andres tegengekomen. Afgezien van het ontbreken van de technische gegevens over orgel en opnamedatum is de toelichting van Genvrin zelf boeiend om te lezen en biedt de opname in de ruime maar toch overzichtelijke akoestiek van de Eglise du Gesu een sfeervol uurtje genieten.

http://orgues.meridionales.free.fr/G%E9su.pdf


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links