© Siebe Riedstra, juni 2018

Strauss: Eine Alpensinfonie op. 64 – Salome (Dans van de zeven sluiers)– Orkestrale delen uit Die Frau ohne Schatten

London Philharmonic Orchestra o.l.v. Vladimir Jurowski
LPO Live 0106 • 45' + 57' • (2 cd's)
Live-opname: 19 januari 2013 (Salome), 26 september 2012 (Frau), 30 april 2016 (Alpensinfonie), Royal Festival Hall, Londen

Op 16 februari 2013 tekenden Vladimir Jurowski en het Radio Filharmonisch Orkest voor een gedenkwaardige uitvoering van Richard Strauss' opera Die Frau ohne Schatten in de Zaterdagmatinee – nog steeds online te bekijken en beluisteren. Hij demonstreerde daar een soevereine beheersing van de materie, zowel publiek als uitvoerenden hield hij gedurende vier uren in een ijzeren greep. Een goede reden om met meer dan gewone belangstelling uit te zien naar deze opname waarop hij zijn eigen selectie van instrumentale tussenspelen uit ‘Die Frau' presenteert. Men kan over deze opera zeggen wat men wil – vrouwonvriendelijk, rommelig verhaal – maar niemand kan ontkennen dat Strauss voor een partituur heeft gezorgd die klinkt als een klok, en een aantal hoogtepunten kent die niet of nauwelijks onderdoen voor die in Der Rosenkavalier.

Vladimir Jurowski (Moskou, 1972) is sinds 2007 chefdirigent van het London Philharmonic Orchestra. In zijn programma's toont hij lef, getuige het openingsconcert van het seizoen 2012/3, waar hij voor de pauze deze orkestrale selectie uit Die Frau liet horen, gevolgd door Eine Florentinische Tragödie van Zemlinsky. Drie jaar voor zijn dood maakte Richard Strauss zelf een Symphonische Fantasie aus Die Frau ohne Schatten– een titel die al aangeeft dat de hand van de meester hier voor subtiele overgangen heeft gezorgd in een partituur van twintig minuten. Jurowski heeft heel andere ideeën. Hij verzamelde de orkestrale tussenspelen en volgt de handeling op de voet. Dat betekent een feest der herkenning, waarin prachtmomenten ruw afgebroken worden wanneer de zangstem inzet. Niet iedere Londense criticus was er blij mee, maar drie kwartier van de mooiste momenten – inclusief de schitterende vioolsolo voor ‘Vater, bist du's' is bepaald geen straf. Jurowski dirigeerde ‘Die Frau' niet alleen in het Concertgebouw, met voor een groot deel dezelfde bezetting was hij in de Metropolitan Opera in november van dat jaar opnieuw te horen. Maakte hij deze symfonische dwarsdoorsnede in 2012 terwijl hij zich voorbereidde op de complete uitvoeringen? Eén ding is duidelijk, Jurowski neemt zijn vak serieus.

Dat blijkt ook uit de uitvoering van Eine Alpensinfonie van vier jaar later. Jurowski vestigt hier een record. Het werk kan in een volvette uitvoering al gauw flink meer dan vijftig minuten vergen. Jurowski is er in drie kwartier klaar mee. Het voordeel is dat we nergens worden lastiggevallen met onnodige aandacht voor ‘mooie momenten'. Voor Jurowski gaat het hier duidelijk om de symfonie, niet om de Alpen. De opname werd gemaakt in de dorre akoestiek van de Royal Festival Hall, maar het moet gezegd dat de technici de nukken van die locatie overtuigend onder de knie hebben gekregen. Details in deze monsterpartituuur krijgen alle aandacht en het lage slagwerk onder het Keikobad-thema van Die Frau doet je al in de eerste maat opveren.