MPHIL0003 • 65' •
Opname: september 2016, Gasteig, München
beeldopname van Don Juan: https://www.youtube.com
/watch?v=pas4yPJtNIQ
(beeldopname van Ein Heldenleben):
/watch?v=19B2VA5T8lQ

‘Das Orchester der Stadt' is het motto waaronder de Münchner Philharmoniker opereren. De vroede vaderen van de stad München zien het als een erezaak dat de stad zich presenteert met een orkest van wereldklasse. Nu zijn er in München nog twee orkesten van wereldklasse actief, het Orchester des Bayerischen Rundfunks (chef Mariss Jansons) en het orkest van de Bayerische Staatsoper (chef Kiryll Petrenko, nieuwbenoemde chef van de Berliner Philharmoniker). De competitie is dus moordend, en dat wordt weerspiegeld in de namen van de laatste chefdirigenten van de Münchner: Celebidache, Levine, Thielemann, Maazel en nu Gergiev. Waren er in het verleden nog gevestigde platenlabels betrokken bij de cd-opnamen van het orkest, met de komst van Gergiev werd een eigen label in het leven geroepen. Het orkest van de Bayerische Rundfunk doet dat al enige jaren en dus is het ook in discografisch opzicht dringen geblazen. Uiteraard kiest men ervoor om elkaar naar de kroon te steken met ‘grote meesterwerken'. Dit is de derde titel die het label MPHIL uitbrengt van zo'n verplicht meesterwerk: na de Vierde symfonie van Anton Bruckner en de Tweede van Gustav Mahler werd het tijd voor Ein Heldenleben van Richard Strauss. Een compositie van Münchens ereburger Richard Strauss, die hij opdroeg aan Willem Mengelberg en het Concertgebouworkest. Sinds de eerste uitvoering op 26 oktober 1899 kwam het bij dat orkest alleen al 192 keer tot klinken (herinnert u zich het ‘inwijdingsconcert' van Mariss Jansons?)

De opnamen voor deze cd kwamen tot stand in de periode dat Gergiev deze beide werken dirigeerde in concerten op 14, 15 en 17 september, het colofon bij de cd vermeldt 14-17 september als opnameperiode en maakt geen gewag van een live-opname. De microfoon zit er echter wel bovenop, getuige de vocale bijdragen van dirigent Gergiev, en de solistische close-up van concertmeester Lorenz Nasturica-Herschcowici. De doorzichtigheid die zo'n microfoonopstelling met zich meebrengt wordt enigszins gefrustreerd door een wat wollige opnameklank. Vergelijking tussen bovenstaand beeldmateriaal op youtube en de cd-opname wijst bovendien uit dat de (duidelijk hoorbare) stampende voet van Gergiev synchroon lijkt te lopen. Daar kunt u zelf ook vaststellen dat er uitstekend gespeeld wordt.

De Münchner Stadtregierung stuurt haar orkest uiteraard graag de wereld rond als cultureel ambassadeur. Op 24 januari 2018 staan Valery Gergiev en zijn manschappen op het podium van het Amsterdamse Concertgebouw voor u klaar met – u raadt het – Ein Heldenleben van Richard Strauss. Hoe vaak zou dat werk daar naast die ontelbare uitvoeringen van het KCO door ‘derden' zijn gespeeld? De vraag overtreft kennelijk nog steeds het aanbod, want het Concertgebouw zit op 24 januari gegarandeerd bomvol – de zaal is nu al voor tachtig procent geboekt. De eerste rang (€126) is uitverkocht, maar er zijn nog voldoende podiumplaatsen (€95). Er is sinds 1899 maar weinig veranderd, alleen het aantal orkesten dat Ein Heldenleben en aanverwant repertoire komt spelen, met de daarbij behorende toegangsprijzen, is fors gestegen.