CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, maart 2023

Jan-Willem Rozenboom BACH Seven Transcriptions 

Bach/Rozenboom: Präludium BWV 998 Largo uit Sonate nr. 3 in C voor viool solo BWV 1005/3 Aus Liebe, aria uit Matthäus-Passion BWV 244 Ich ruf zu dir BWV 639 Bete aber auch dabei, aria uit Cantate BWV 115 Vor deinen Thron tret ich hiermit BWV 639

Bach/Brahms: Chaconne uit Partita nr. 2 in d voor viool solo BWV 1004/5, transcriptie voor piano linkerhand

Rozenboom: Fuga in G, Brabant

Jan-Willem Rozenboom (piano)
CD 200003 • 48' •
Opname: dec. 2021, Concertzaal Tilburg

 

Jan-Willem Rozenboom (1974) is al vijfentwintig jaar de vaste pianist van zanger Guus Meeuwis, en als componist mede verantwoordelijk voor succesnummers als Toen ik je zag, Brabant, en Tranen gelachen. Rozenboom ontving zijn opleiding aan het Brabants en het Koninklijk Conservatorium; in 2003 studeerde hij Cum Laude af als leerling van Rian de Waal.

In 2015 drukte Rozenboom zijn passie voor Bach voor het eerst uit in een opname van de Goldberg Variaties, uitgebracht in eigen beheer en hier door mij besproken. In de tussenliggende pandemische stilte heeft hij zich verdiept in de uitdaging om transcripties te maken van werken die door Bach niet voor toetseninstrumenten werden gecomponeerd. Voorbeelden daarvan vinden we te over bij de meester zelf, en na zijn overlijden en de toename van zijn populariteit bij pianospelende bewonderaars als Liszt en Brahms.

Rozenboom heeft zich op zijn beurt weer laten inspireren door Johannes Brahms, die de Chaconne uit de tweede partita voor vioolsolo omzette naar de solistische linkerhand op de piano. Brahms zag in de beperking die de eenzame viool moet overwinnen om een noodzakelijkerwijs meerstemmig geconcipieerde chaconne te kunnen weergeven weerspiegeld in de eenzame linkerhand op het toetsenbord. Rozenboom nam op zijn beurt deze bewerking als voorbeeld voor zijn eigen linkerhand transcriptie van het Largo uit de Derde sonate voor viool solo. Hij heeft aan de noten van Bach niets veranderd, maar ze vanwege de warmere sonoriteit een octaaf lager geplaatst.

Een enorme uitdaging zijn de beide transcripties van sopraan aria's uit respectievelijk de Matthäuspassion en Cantate 115, een opgave waarin hij uitstekend is geslaagd. Rozenboom benoemt laatstgenoemde aria naar de titel van de Cantate, Mache dich, mein Geist, bereit; de tekst van de aria zelf is echter Bete aber auch dabei bij het zoeken in YouTube kan dat verwarring opleveren.

Rozenboom heeft in zijn samenwerking met Guus Meeuwis ruimschoots zijn capaciteiten als componist bewezen. Een van zijn meest succesvolle bijdragen is de hit Brabant, en het thema daarvan blijkt uiterst geschikt als subject van een fuga compleet met inversie, stretta en vergroting. Een knap stuk werk, en een uitdaging voor iedere pianist. De bladmuziek is op zijn website te bestellen, evenals deze cd.

Rozenboom bewijst zich hier niet alleen als pianist, hij heeft de lat nog een stuk hoger gelegd in zijn uiterst knappe en liefdevol gemaakte transcripties. Een plezier om naar te luisteren.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links