© Siebe Riedstra, april 2018

Roussel: Symfonie nr. 1 op. 7 (Le poème de la forêt) – Résurrection op. 4 – Le marchand de sable qui passe op. 13 (toneelmuziek)

Royal Scottish National Orchestra o.l.v. Stéphane Denève
Naxos 8.570323 • 64' •
Opname: okt. 2008 & april 2009, City Halls, Glasgow (VK)

Albert Roussel hoort met Claude Debussy en Maurice Ravel tot de drie belangrijkste componisten die het Frankrijk van de twintigste eeuw heeft voortgebracht. Helaas merken we daar weinig van – niet alleen in Nederland, ook niet in Frankrijk of de rest van de wereld.

Neem nu zo'n derde deel uit de Eerste symfonie, Soir d'été (Zomernacht) – een schitterende orkestrale nocturne. Met de naam van Debussy boven dit juweel zou iedere muziekliefhebber de kwaliteit ervan herkennen. Hetzelfde kan gezegd worden over de sfeervolle partituur die Roussel schreef voor de toneelmuziek bij ‘Le marchand de sable qui passe' (kort gezegd: het zandmannetje). We hebben het over werken die Roussel schreef tussen 1903 en 1908 – tussen zijn dertigste en veertigste levensjaar. Résurrection (Opstanding) naar de roman van Tolstoj is het vroegste werk van deze laatbloeier.

Dankzij Stéphane Denève kunnen we deze werken beluisteren in exemplarische uitvoeringen door het Schotse orkest waarmee hij voor het label Naxos uitgebreid aandacht besteedde aan het orkestrale oeuvre van Roussel. Een latere uitgave met de Vierde symfonie en een aantal kortere orkestwerken besprak ik hier eerder – daar is ook meer te lezen over dirigent en componist. Wat ik in die bespreking vergat te vermelden is de indrukwekkende vertolking die Stéphane Denève in oktober 2016 samen met het KCO neerzette van de Derde symfonie, het ultieme meesterwerk van deze toondichter. Als tussendoortje: ook de onvolprezen Pierre Boulez maakte tijdens zijn chefschap in New York een opname van de Derde, waarbij hij het voorgeschreven tempo van het eerste deel resoluut aan zijn laars lapte. Een daad die menig bewonderaaar van de dirigent Boulez inzake Debussy met enig wantrouwen zou moeten vervullen.

Denève heeft zijn passie voor Roussel tijdens zijn Schotse jaren kunnen uitleven, en het resultaat is magnifiek. Roussel heeft eerder aandacht gekregen van grootheden als Cluytens, Münch en Janowski, in vertokingen die alleszins de moeite waard zijn. Stéphane Denève is de laatste nieuwkomer in dit repertoire en hij profiteert van de betere opnamekwaliteit. In combinatie met zijn doorleefde interpretaties geeft dat hem een voorsprong die nog ingehaald moet worden.