© Siebe Riedstra, mei 2018

Riley: Requiem for Adam - The Philosopher's Hand

Kronos Quartet (Requiem), Terry Riley (piano, Philospher's Hand)
Nonesuch 79639 • 48' •
Opname: aug. 2000, Skywalker Sound, Nicasio, California (VS)

Eén van de hoekstenen van het minimalisme, ‘In C' van Terry Riley (*1935) is alweer meer dan een halve eeuw oud. Na het immense succes van dit stuk legde de componist zich vooral toe op geïmproviseerde muziek. David Harrington, primarius van het Kronos Quartet, wist hem er rond 1980 toe te bewegen weer partituren te gaan schrijven. Inmiddels is er een gestage stroom werken voor strijkkwartet ontstaan, waaronder dit Requiem voor Adam uit 1998. De première vond plaats in het Amsterdamse Concertgebouw op 28 juni 1999 (afgaande op de datum gebeurde dat in het kader van het Holland Festival). Aanleiding voor het stuk was de tragische dood op zestienjarige leeftijd van Davids Harringtons zoon Adam. Adam had een sluimerende hartafwijking die hem fataal werd bij een bergbeklimming.

Het werk heeft drie delen, Ascending the Heaven Ladder, Cortejo Fúnebre en El Monte Diablo. The Heaven Ladder is een vaker voorkomend thema bij Riley, die het vond in het werk van de vroeg twintigste-eeuwse schizofrene Zwitserse dichter en savant Adolf Woelfli. Monte Diablo is de plek waar Adam Harrington de dood vond en de treurmars er naar toe bedient zich van een geluidstrack die zich met zijn goedkope drums en vals klinkende blazers kan meten met menige parade in New Orleans. Requiem begint met huilende glissandi, felle pizzicato's en de van Riley bekende ostinato's. Het hoeft geen betoog dat het Kronos Quartet de ideale interpreet is voor deze muziek. De toegift, The Philosopher's Hand, wordt door de componist zelf gespeeld en klinkt als een improvisatie.