CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, mei 2018

 

Riley: The Palmian Chord Ryddle – At the Royal Majestic

Tracy Silverman (elektrische viool), Todd Wilson (orgel), Nashville Symphony o.l.v. Giancarlo Guerrero
Naxos 8.559739 • 70' •
Live-opname: 3-5 mei 2012 (Palmian Chord), 23-25 febr. 2017, Schermerhorn Symphony Center, Nashville, Tennessee

   

Terry Riley (1935) is de onbetwiste ‘godfather of minimal music' dankzij een werk met de simpele titel ‘in C'. Riley schreef het in 1964 en de muziekwereld schudde op zijn grondvesten. Ruim een halve eeuw later is Riley onverminderd productief, maar getuige de twee titels die hier voor het eerst in de catalogus verschijnen, heeft hij het minimalisme inmiddels ver achter zich gelaten en zich geschaard in het gilde van componisten die het symfonieorkest omarmen. Twee opdrachtwerken schreef hij voor het orkest van Nashville: een vioolconcert en een orgelconcert. Riley kennende werden dat geen conventionele partituren.

Het vioolconcert is geschreven voor Tracy Silverman, een virtuoos op de elektrische viool. Zo'n viool is niet alleen elektrisch versterkt, en voorzien van de bijbehorende kunstmatige effecten. Ze heeft in dit geval twee extra snaren, waardoor de omvang in het lage register wordt uitgebreid in de richting van de cello. Tracy Silverman (geen dame) wordt dan ook wel omschreven als een ‘one man string quartet'. Het is zeker geen traditioneel vioolconcert geworden, met een naam als The Palmian Chord Ryddle en een achtdelige opbouw die resulteert in een lengte van ruim vijfendertig minuten. Zo vernieuwend als ‘In C' in 1964 klonk, zo gedateerd klinkt deze partituur uit 2011. Ze herinnert aan de pogingen die in de jaren tachtig werden ondernomen om electric jazz te koppelen aan het symfonieorkest. In Amerika is daaruit een nieuw genre ontstaan dat kennelijk wortel heeft geschoten.

Het orgelconcert kreeg de titel At the Royal Majestic, een verwijzing naar de bioscopen met bijbehorende orgels waarmee de componist opgroeide. Het werd een driedelig concert, waarin een duizelingwekkend aantal stijlfiguren voorbijkomt. Ditmaal heeft niet de jazz het laatste woord, maar de filmmuziek met zijn onuitputtelijke arsenaal aan muzikale illustraties. Het orgel in het Schermerhorn Symphony Center is een kolos uit 2007 met alle kwaliteiten die daarvoor nodig zijn. Net als Tracy Silverman is Todd Wilson een meester op zijn instrument. De opnamen zijn live geregistreerd tijdens meerdere concerten.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links