CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, mei 2023

Rachmaninov: Vespers op. 37

The Clarion Choir o.l.v. Steven Fox
Pentatone PTC 5187 019 • 75' •
Opname: jan. 2020, Archdiocesan Cathedral of the Holy Trinity, New York

 

Vespers, opus 37 van Rachmaninov mag volgens de componist zelf gerekend worden tot het beste wat hij heeft nagelaten. Hij bepaalde zelfs dat het vijfde deel – de Lofzang van Simeon voor protestantse gelovigen, Nunc dimittis voor rooms-katholieken – op zijn begrafenis moest worden gezongen. Een mooie tekst: 'Nu laat u heer uw dienaar gaan in vrede, naar uw woord.' Rachmaninov schreef het werk in 1915 in slechts twee weken, de première vond plaats op 23 maart 1915 in Moskou. Twee jaar later zou hij Rusland voorgoed verlaten om zijn carrière in de Verenigde Staten voort te zetten.

Steven Fox (New York, 1978) is sinds 2006 music director van het Clarion Choir in New York. Met dit koor specialiseert hij zich in het religieuze Russische repertoire. Eerder maakte hij voor het label Naxos opnamen van werken van Steinberg en Kastalsky, nu heeft Pentatone hem uitgenodigd om een nieuwe opname te realiseren van de Vespers opus 37 van Rachmaninov.

De componist werd als kind in Sint-Petersburg door zijn grootmoeder iedere zondag meegesleept naar de kerkdienst met de mooiste muziek, een ervaring die hij zijn leven lang met zich meedroeg. Rachmaninov heeft voor de thematiek in zijn Vespers dan ook deels gebruik gemaakt van de traditionele kerkelijke zangen die hij daar hoorde. Fox, die lange tijd in Rusland studeerde en werkte, heeft heel smaakvol ingehaakt op dat gegeven. Vijf zangen, die Rachmaninov als kind gehoord zou kunnen hebben, voegde hij toe aan de volledige Vespers. Zo is een beeld geschapen van invloeden die ook in zijn instrumentale werken hebben doorgewerkt – denk aan zijn gretige toepassing van het Dies Irae in tal van instrumentale werken.

Er kan enige verwarring ontstaan over de lengte van de diverse opnamen van dit werk. Die wordt niet zozeer veroorzaakt door grote verschillen in tempi, dan wel door de toevoeging van aanvullende liturgisch zangen, zoals dat ook hier is gebeurd. De koorklank is schitterend gerealiseerd, met een aparte vermelding voor basso profundo Glenn Miller, die speciaal voor de gelegenheid werd ingeschakeld. De uitstekende solisten zijn leden van het koor, en de fraaie ruimtelijke opname werd gemaakt in de Archdiosesan Cathedral of the Holy Trinity in New York. Een uitgave waarover goed is nagedacht.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links