© Siebe Riedstra, maart 2016

(de) Raaff: Der Einsame im Herbst - Fluitconcert - Megumi-Suite

Marieke Franssen (fluit), Eva van Grinsven (saxofoon), DoelenEnsemble o.l.v. Arie van Beek & Maarten van Veen

Et'cetera KTC 1525 • 58' •

Live-opname: 2000, 2013, 2014, de Doelen, Rotterdam

Over Robin de Raaff (Breda, 1968) wordt dikwijls geschreven als de componist met het timmermansoog, een man met een kien gevoel voor proporties en structuren. In zijn werk zijn invloeden te bespeuren van Alban Berg en Pierre Boulez, maar ook van de architecten Frank Lloyd Wright en Frank Gehry. Zijn hang naar structuur wordt daarbij ook geleid door een intuïtief gevoel voor kleur en proporties. Vanaf het moment dat Pierre Boulez hem complimenteerde met zijn eerste strijkkwartet heeft zijn werk in de belangstelling gestaan, ook in het buitenland. In Amerika was hij te gast op het Tanglewood Festival en in Nederland gingen zijn beide opera's in première bij de Nationale Opera - geen geringe prestaties. Op deze cd zijn drie live-registraties van het Rotterdamse DoelenEnsemble bijeengebracht. De oudste, Der Einsame im Herbst dateert uit 2000 en verscheen eerder op NMClassics. Der Einsame uit Mahlers Lied von der Erde krijgt hier gestalte in de persoon van Arnold Schönberg, die zijn beide leerlingen Alban Berg en Anton Webern overleefde en in de herfst van zijn componistenbestaan veroordeeld was tot trieste eenzaamheid. De initialen van die drie namen vormen in notenschrift omgezet de ruggengraat van het driedelige werk dat zich in één beweging ontvouwt. In het Fluitconcert uit 1997 horen we speeltechnieken uit de jazz terug, een verwijzing naar De Raaffs achtergrond in andere dan klassieke muziek. De muziek bij de documentaire Megumi (2008) tapt uit een heel ander vaatje: hier laat Robin de Raaff zich horen in een uiterst sfeervolle partituur waarin de sax een hoofdrol speelt. Met minimale begeleiding van piano, een paar blazers en een handvol strijkers wordt een maximum aan sfeer opgeroepen. Wellicht hielp het dat de muziek gecomponeerd werd voor de veel te vroeg gestorven William Raaijman? Hier wordt ze fenomenaal gespeeld door Eva van Grinsven, op alle saxen die er zijn. Een niet te missen gelegenheid om de man met de duimstok en het platte potlood te leren kennen.