CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, maart 2023

Puts: Marimbaconcert Hoboconcert nr. 2 (Moonlight) The City

Katherine Needleman (hobo), Ji Su Jung (marimba), Baltimore Symphony Orchestra o.l.v. Marin Alsop
Naxos 8.559926 • 67' •
Opname: 15 april 2016 (live, The City), 15 nov 2018 (live, Hoboconcert), 3 & 4 juni 2021 (Marimbaconcert), Joseph Meyerhoff Hall, Baltimore

 

Alweer zeven jaar geleden besprak ik hier de debuut-cd van de Amerikaanse componist Kevin Puts getuige zijn acceptatietoespraakje bij de uitreiking van een Grammy hecht hij er aan dat zijn naam correct wordt uitgesproken als Poets. Ik sprak toen al mijn verwondering uit over het feit dat Kevin Puts in Nederland nog een volslagen onbekende was, ondanks een Pulitzer Prize, die hij in 2012 kreeg toegewezen voor zijn opera Silent Night. Intussen heeft Puts met een tweede opera hoge ogen gegooid: The Hours beleefde aan de Metropolitan Opera in New York afgelopen november zijn première met in de hoofdrollen Renée Fleming, Joyce DiDonato en Denyce Graves, onder de directie van chef Yannick Nézet-Séguin.

Op discografisch terrein is er in de tussenliggende jaren ook het nodige gebeurd. Op het label Naxos verscheen in 2021 een live-registratie van de opera Silent Night, door de Minnesota Opera. Eveneens op Naxos verscheen in 2016 een opname van de Tweede Symfonie en een Fluitconcert en nu presenteert Naxos een opname van twee forse soloconcerten. De drie cd's met orkestwerken waarover we nu beschikken werden alle gedirigeerd door Marin Alsop en kwamen tot stand in Baltimore, waar Alsop chef-dirigent was van 2007 tot 2021.

Puts werd in 1972 geboren in St. Louis, Missouri. Hij studeerde aan de Eastman School of Music in Rochester (New York) en de Yale University in New Haven (Connecticut). Sinds 2006 doceert hij aan het Peabody Institute, een conservatorium dat gevestigd is in Baltimore.

Puts heeft zich net als veel leeftijdsgenoten laten inspireren door het succes van John Adams. Wat niet wil zeggen dat hij diens taal imiteert, maar wel dat hij wil componeren op een manier waardoor het publiek van nu begrepen en gegrepen wordt. Op deze cd wordt, zoals hij zelf in de toelichting stelt, een overzicht geboden van zijn ontwikkeling als componist vanaf zijn studiejaren. Daarin speelden Marin Alsop zowel als het Baltimore Symphony Orchestra een belangrijke rol.

Het Marimbaconcert waarmee de cd opent ontstond in zijn eerste versie in 1997, en werd in 2021 opnieuw door Puts onderhanden genomen. Het is een aanstekelijk speelstuk waarin ritmische energie een hoofdrol speelt en de dissonant ondergeschikt is. Op de website van de componist is een gecomprimeerde versie van dit concert te zien, met als soliste Ji Su Jung, die ook op deze opname te horen is. Wat Jung daar aan virtuositeit demonstreert grenst aan het ongelofelijke. Al even virtuoos is de bijdrage van Katherine Needleman, de solohoboïste van het Baltimore Symphony Orchestra, in een hoboconcert dat Puts speciaal voor haar schreef. Hij liet zich daarbij inspireren door de film Moonligt uit 2016, gebaseerd op het toneelstuk In Moonlight Black Boys Look Blue, van Tarell Alvin McCraney.

The City, voor orkest, was een opdrachtwerk van Marin Alsop ter gelegenheid van de honderdste verjaardag van het orkest van Baltimore. Het jaar van ontstaan, 2016, was tevens het jaar van de felle protesten naar aanleiding van de dood van Freddie Gray (de gekleurde bevolking van de stad Baltimore omvat zeventig procent). Van een neutraal Cityscape, de oorspronkelijke idee, groeide het stuk in omvang en strekking uit tot een symfonische partituur met een diepe emotionele lading en een lengte van ruim twintig minuten.

Kevin Puts heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een van de meest gespeelde componisten van de jongere generatie, met uitvoeringen door alle grote orkesten in de Verenigde Staten. De sleutelrol die Marin Alsop en het orkest van Baltimore daarbij hebben gespeeld is zonneklaar, en dat blijkt zonder meer uit de kwaliteit van de prestaties op deze cd. Solisten zowel als dirigent en orkest geven modeluitvoeringen die de kennelijke instemming van de componist verdienen. Het blijft verbazen dat deze zeer tot de verbeelding sprekende muziek nog steeds niet tot onze podia wil doordringen.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links