© Siebe Riedstra, januari 2011

Pulkkis: Enchanted Garden (voor viool en orkest) – Fluitconcert – Symphonic Dalí

Jaakko Kusisto (viool), Sharon Bezaly (fluit), Stavanger Symphony Orchestra o.l.v. Susanna Mälkki

BIS-SACD-1339 • 78' • (sacd)

De jonge Finse componist Uljas Pulkkis (1975) is de koploper van de generatie volgende op die van Magnus Lindberg (1958) en Kaja Saariaho (1952). Hij is zo’n tien jaar actief, en In de tien jaar heeft hij een ongelofelijke productiviteit aan de dag gelegd: zijn oeuvre telt nu al meer dan vijftig werken. Het Zweedse label BIS durfde het aan om in 2007 een hele cd aan hem te wijden met de titel Enchanted Garden. Dat is tevens de titel van het vioolconcert waarmee de cd wordt geopend. Pulkkis won met dit concert in 2001 de eerste prijs op het concours van het Unesco International Rostrum of Composers. In Enchanted Garden heeft Pulkkis duidelijk goed geluisterd naar Franse spectrale componisten als Tristan Murail en Gérard Grisey. Spectraal wil zeggen dat de harmonieën gebaseerd zijn op boventoonreeksen en dat het melodisch verloop van ondergeschikt belang is: het gaat vooral om klankkleur en klankvelden. Pulkkis heeft zijn eerste prijs terecht ontvangen, dit is een sterk stuk met een duidelijke structuur en door de acht herkenbare episodes zijn twintig minuten luisterplezier geen seconde te lang. Het Fluitconcert tapt uit een heel ander vaatje. Melodie, met referenties aan exotische muziek (Azië), speelt hier de hoofdrol. Met Symphonic Dalí uit 2002, met als ondertitel drie schilderijen voor orkest, maakt de componist een draai van 180 graden in de richting van het postmodernisme. Dit is programmamuziek van het zuiverste water, en het is duidelijk dat Pulkkis Ravels Daphnis en Chloë en Eine Alpensymfonie van Strauss op zijn duimpje kent. Vijftig werken, drie stijlrichtingen, Pulkkis zit niet stil, zoveel is duidelijk.

Het orkest van Stavanger behoort niet tot de wereldtop, maar samen met dirigente Susanna Mälkki en twee uitstekende solisten gaan ze er voor, en het resultaat mag er zijn, mede dankzij de voortreffelijke opname.