© Siebe Riedstra, februari 2018

Visions of Prokofiev - Lisa Batiashvili

Prokofjev: Vioolconcert nr. 1 in D, op. 19 - Vioolconcert nr. 2 in g, op. 63 - Dance of the Knights uit Romeo et Juliet, ballet op. 64 - Grand Waltz uit Cinderella, ballet op. 87 - Grand March uit de opera De liefde voor de drie sinaasappelen (de laatste drie tiels gearrangeerd voor viool en orkest door Tamas Batiashvili)

Lisa Batiashvili (viool), Chamber Orchestra of Europe o.l.v. Yannick Nézet-Séguin
DG 4798529 • 59' •
Opname: juli 2015, Festspielhaus Baden-Baden (Vioolconcert 1); februari 2017, Auditorium Saint-Pierre des Cuisines, Toulouse (overige werken)

De Georgische violiste Lisa Batiashvili (1979) werd geboren in Tbilisi, maar vanwege de politieke onrust in haar geboorteland verhuisde het gezin in 1991 naar Duitsland. Daar ontving ze haar opleiding en boekte ze eerste successen. Na het winnen van diverse concoursen debuteerde ze in 2001 op het label EMI. Toen heette ze nog Elisabeth. Vervolgens verhuisde zij als Lisa naar Sony, met een uiterst succesvolle opname van Beethovens Vioolconcert als gevolg. Sinds 2011 staat ze onder exclusief contract bij DG, waar haar eerste cd op dat label verscheen onder de titel 'Echoes of Time' - met het eerste vioolconcert van Sjostakovitsj en een aantal korte werken, waaronder een arrangement van haar vader, violist en componist Tamas Batiashvili. Vorig jaar werkte ze samen met Daniel Barenboim en de Staatskapelle Berlin in een fenomenale opname van de vioolconcerten van Sibelius en Tsjaikovski, nu verschijnt alweer een samenwerking die op voorhand een gouden randje meekrijgt: het Chamber Orchestra of Europe met Yannick Nézet-Séguin als dirigent in de beide voolconcerten van Sergej Prokofjev.

Van deze beide concerten is het tweede in de voorbije halve eeuw tot een vast bestanddeel van het vaste concertrepertoire uitgegroeid, en ook is het aantal opnamen inmiddels niet meer bij te houden. In dat opzicht blijft het eerste concert op het concertpodium achter, maar in de studio wordt het steevast gekoppeld aan haar beroemde zusje. In de tijd van de elpee was dat geen probleem - elk concert een kant. Maar de cd verlangt aanvullend repertoire, en het is altijd interessant om te zien hoe de dames en heren violisten dat oplossen. Lisa Batiashvili heeft duidelijk iets te zeggen gehad over de hier geboden oplossing die de pakkende titel Visions of Prokofiev heeft meegekregen. Haar componerende vader maakte een drietal arrangementen van populaire fragmenten uit theaterwerken van Prokofjev. Let wel, geen bewerkingen die virtuoze elementen toevoegen zoals Franz Waxman dat deed in zijn Carmen Fantasie, maar gewone transcripties. Het is begrijpelijk en sympathiek dat Batiasvili dit gebaar naar haar vader wilde maken, maar het is duidelijk dat zoiets het visionaire dat de titel suggereert niet echt waarmaakt.

Daarentegen is de uitvoering in alle opzichten visionair. Hier worden weidse vergezichten geboden die zich kunnen meten met het beste wat er in de loop van de afgelopen halve eeuw is verschenen. Na grootheden als Oistrakh, Heifetz en Ricci zijn het nu vooral de dames die in deze estafette het stokje hebben overgenomen. Ook op deze website blijven ze zich met regelmaat voorstellen, de laatste die ik hier besprak was een overweldigende live-uitvoering door Viktoria Mullova, bijgestaan door Paavo Järvi, helaas alleen van het tweede concert.

Lisa Batiashvili hoort in dezelfde topklasse thuis, heeft het voordeel van een ideale studio-opname en een magnifiek orkest (moet dat na Brexit ook uit Londen vertrekken?) en een gedroomde dirigent. De drie arrangementen kan ze mooi gebruiken als toegiften bij concerten waar de gesigneerde exemplaren van deze cd in de pauze als warme broodjes zullen wegvliegen. Inderdaad, een uitgave met een gouden randje. Luister maar naar de laatste minuten van het eerste deel van opus 19. Pure magie.