© Siebe Riedstra, oktober 2017

Prokofjev: Symfonie nr. 1 in D, op. 25 (Klassieke) – Symfonie nr. 5 in Bes, op. 100

Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. James Gaffigan

Challenge Classics CC72732 • 59' •

Opname: juni 2014 (Symfonie nr. 5), juni 2015 (Symfonie nr. 1), Studio 5, MCO, Hilversum

Het Radio Filharmonisch Orkest en vaste gastdirigent James Gaffigan zijn in het najaar van 2017 genomineerd voor een Edison in de categorie ‘Het Orkest'. Het juryrapport luidt als volgt: ‘Het Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. James Gaffigan geeft op fenomenale wijze klank aan de vele gezichten van Prokofiev, van wrang naar liefdevol en van kolderiek naar venijnig – het RFO met Gaffigan treft doel en recht in het hart.'

In de categorie ‘Het Orkest' dingen twee andere uitgaven mee. De Derde Symfonie van Bruckner, door het Boston Symphony Orchestra o.l.v. Andriss Nelsons en Daphnis et Chloe van Ravel door Les Siècles o.lv. François Xavier Roth. De winnaar is voorspelbaar, als men afgaat op reacties in de pers: Bruckner uit Leipzig is manna uit de hemel. Waarbij best even nagedacht mag worden over het feit dat de ‘onbehouwen' kant van Bruckner die aanvankelijk zoveel weerstand opriep en weggepoetst werd door de gebroeders Schalk, hier langs cosmetische weg opnieuw een facelift krijgt. Bruckners originele gedachten gezien door de bril van Puccini.

Het Radio Filharmonisch Orkest heeft zich in de loop van zeventig jaar onafgebroken beziggehouden met de minderbedeelde kant van het repertoire, en veel daarvan betrof Nederlandse toondichters. Daarnaast zijn onder voormalig chefdirigent Jean Fournet waardevolle cd's tot stand gekomen met Frans repertoire voor het label Denon – die schreeuwen om een heruitgave. Edo de Waart zorgde voor opera's van Schreker en de complete symfonieën van Mahler. Jaap van Zweden nam een Brucknercyclus op en excelleerde in opera's van Wagner. Markus Stenz was verantwoordelijk voor hooggeprezen uitgaven van Hartmanns symfonieën en de opera Simplicius Simplicissimus.

James Gaffigan heeft de afgelopen jaren een uitstekende relatie opgebouwd met het RFO, die niet in de laatste plaats gecementeerd werd door memorabele uitvoeringen van opera's van Verdi en de symfonieën van Prokofjev. Aart van der Wal besprak hier de symfonieën 6 & 7, zelf schreef ik over de nummers 3 & 4 het volgende:

‘Het Radio Filharmonisch Orkest is een ensemble dat al ruim zeventig jaar niets anders doet dan onbekende partituren absorberen, om ze vervolgens in een éénmalige situatie feilloos weer te geven, want een tweede concert is er niet. Alles moet bij de eerste poging staan als een huis. Wanneer zo'n orkest de studio ingaat om een opname te maken komen de beste professionele instincten als een tweede natuur naar boven, instincten die van generatie op generatie zijn doorgegeven. Het klinkende resultaat hoort u op deze cd. En het wordt nog mooier, want de overige symfonieën van Prokofjev zijn inmiddels ook opgenomen. Feest!!'

Dat wordt dan dubbel feest. De nominatie van deze uitgave zegt genoeg. Maar ook de uitvoering van deze beide werken – de twee meestgeliefde van de zeven – werkt mee. Om te beginnen de tempi in de eerste symfonie: die zijn in de loop der tijd verworden tot een wedloop in notenvreten. Hier niet, en dat is een weldaad. De Vijfde symfonie draagt alle kenmerken van een weinig bekende gewoonte van Prokofijev: zijn orkestraties liet hij over aan derden. Dat levert een generieke orkestklank op waarvoor je je als dirigent niet moet schamen, en bovendien een sonoriteit die onmiskenbaar bij Prokofjev hoort. Hier komt ze, mede dank zij de uitstekende opname, tot volle bloei.