© Siebe Riedstra, oktober 2017

Poulenc: Sonate voor klarinet en piano – Elegie voor hoorn en piano – Un joueur de flûte berce les ruines, voor fluit solo – Sonate voor fluit en piano – Sonate voor hobo en piano – Sonate voor klarinet en fagot – Trio voor hobo, fagot en piano

Ensemble MidtVest
CPO 777 711 • 71' •
Opname: maart & juni 2008, Radiohusets Studio 2, Frederiksberg, Kopenhagen

Deze cd werd opgenomen in 2008, vijf jaar voor het Poulenc-jaar 2013. In 2012 kwam hij uit, dus daar is over nagedacht. Van de prachtige muziek die Francis Poulenc (1899-1963) voor diverse blaasinstrumenten schreef bestaan al heel wat voorbeeldige opnamen. Hier zorgt een diep ontroerende uitvoering van de Elégie in memoriam Dennis Brain voor hoorn en piano voor gespitste oren en een nieuwsgierige blik in de bijsluiter. Het Ensemble MidtVest resideert in Herning, precies middenin het vasteland van Denemarken. Daar exploiteert het zijn eigen concertzaal in het plaatselijke Museum voor Moderne Kunst, HEART. Het ensemble wordt ondersteund door de Deense regering, vier plaatselijke gemeenten en locale sponsors. MidtVest bestaat uit een strijkkwartet, een blaaskwintet en een pianist. Daarmee kun je zo´n beetje alle kamermuziek bestrijken. De leden zijn niet alleen in dit ensemble actief, maar bekleden ook posities bij orkesten en conservatoria. Hoornist Erik Sandberg (1974) bijvoorbeeld is solohoornist van twee orkesten. De sonates voor hobo en klarinet worden mooi gespeeld, maar halen niet het niveau van de Elégie. De opname van de Deense radio is uitstekend, maar ‘springt' nogal in perspectief tussen de werken met piano en de Duosonate voor klarinet en fagot. Overigens biedt deze cd ook nog een nieuwtje: Un joueur de flûte berce les ruines, voor fluit solo, geschreven in 1942.