© Siebe Riedstra, januari 2016

Poledouris: Conan the Barbarian

Philipp Pelster (orgel)

Naxos 8.573444 64'

Opname: mei 2014, Claremont United Church of Christ, Claremont, California

Basil Poledouris (1945-2006) heeft de harten van legioenen filmliefhebbers veroverd met de scores voor blockbusters als Robocop, The Hunt for Red October en natuurlijk Conan the Barbarian. Poledouris heeft het genre filmmuziek niet vernieuwd zoals Franz Waxman of Jerry Goldsmith, maar heeft het wel nieuwe impulsen gegeven. Stampende ritmes en massale koorzang nam hij over van Carl Orff en Miklos Rozsa, kamerbrede orkestraties van Erich Wolfgang Korngold. Zijn opvolgers James Horner (Titanic) en Hans Zimmer (Interstellar, met een spectaculaire hoofdrol voor het orgel) hebben er hun voordeel mee gedaan. De partituur voor Conan the Barbarian uit 1982 wordt door veel liefhebbers beschouwd als een van de beste soundtracks aller tijden. Aardig detail is dat de nederlandse filmmaker Paul Verhoeven graag gebruik maakte van de diensten van Poledouris, met als bekendste resultaat Robocop uit 1987.

De Duitse organist Philipp Pelster (1984) is jonger dan Conan, maar bezeten door het idee om deze grandioze partituur op het meest grandioze muziekinstrument ten gehore te brengen. Nu zijn er in de Verenigde Staten honderden orgels die de kwalificatie 'symfonisch' meer dan waar kunnen maken, en zo'n instrument heb je daar uiteraard wel voor nodig. Aan vaardigheid komt Pelster niets te kort, maar waarom hij ervoor gekozen heeft om zijn bewerking op een drieklaviers instrument met een uitgesproken neo-barokke factuur uit te voeren is onbegrijpelijk. Het warme bad en de overweldigende geluidsmassa's waartoe de instrumenten van met name Aeolian-Skinner in staat zijn moeten we hier helaas ontberen. Wie niet zo thuis is in de wereld van het orgel, maar wel helemaal verslingerd is aan de muziek van Conan the Barbarian kan hier wellicht zijn hart ophalen. Aan de voortreffelijke opname zal het niet liggen.