© Siebe Riedstra, september 2011

Piston: Symfonie nr. 2 - nr. 6

Seattle Symphony o.l.v. Gerard Schwarz

Naxos American Classics 8.559161 • 51' •

In de vroege negentiger jaren besteedde het Amerikaanse label Delos ruime aandacht aan ‘academische’ Amerikaanse componisten als Piston, Hanson en Diamond. Veroorzaker was dirigent Gerard Schwarz met zijn Seattle Symphony Orchestra, een orkest dat niet aangesloten was bij de Union (vakbond) en dus zonder wurgende regels in staat was opnames te genereren waar andere orkesten het om financiële redenen moesten laten afweten. Tien jaar later zien we diezelfde opnames herverschijnen op het label Naxos terwijl de originelen zich nog steeds in de catalogus bevinden. De reden is ongetwijfeld dat de rechten waren teruggevallen aan het orkest, zodat ze opnieuw in licentie gegeven konden worden. Wetenswaardig detail is wel dat het oorspronkelijke aanvullende repertoire van deze cd, met het ‘andere’ orkest van Schwarz, de New York Chamber Symphony, niet mee verhuisde. Zo ontbeert u op deze schijf de vijftien minuten durende Sinfonietta. De vorige Naxos-licentie met de vierde symfonie moest het stellen zonder de
Serenata (12’).

Walter Piston

Walter Piston (1894-1976) mag dan gelden als een academicus (hij doceerde aan de Universiteit van Harvard en schreef een standaardwerk over instrumentatie), zijn muziek is allesbehalve schools. Je zou hem – met respect – de Amerikaanse Walton kunnen noemen. Zijn reputatie berust op zijn orkestwerken. Deze cd biedt de best voorstelbare introductie tot zijn oeuvre, met de twee boeiendste symfonieën van de acht die hij naliet. Dit zijn niet de enige en eerste opnames van deze werken, een prima nummer twee verscheen op DG met het orkest van Boston onder Michael Tilson Thomas. Datzelfde orkest was opdrachtgever van de Zesde – naar aanleiding van haar 75-jarig bestaan – en chef-dirigent Charles Munch zorgde voor een definitieve opname op RCA; die is echter tot mijn grote verdriet niet heruitgegeven op cd. De opnametechniek van Delos was altijd al voortreffelijk en Naxos’ annotatie is zoals steeds in deze serie voorbeeldig.