(A.) Panufnik: Pianotrio op. 1 - Dreamscape voor cello en piano - Love Song

(R.) Panufnik: Vier Liederen: Mine Eye - Sweet Love Remember'd - That Mighty Heart - Virtue - Pianotrio 'Around Three Corners'

(A.&R.) Panufnik: Modlitwa

Heather Shipp (mezzosopraan), Subito Piano Trio

Signum SIGCD380 64'

Opname: augustus 2013, All Saints Church, East Finchley, Londen

De Poolse componist Andrzej Panufnik (1914-1991) was een tijdgenoot van Witold Lutoslawski (1913-1994). Panufnik verkoos Londen boven het communistische na-oorlogse Polen - Lutoslawski bleef thuis, en wist zich vanuit Warschau op te werken tot een internationaal hooggewaardeerde toondichter en dirigent. Panufnik behaalde op dezelfde manier successen in Engeland, maar grote internationale erkenning kwam er niet van. Nieuwsgierige muziekliefhebbers hebben desondanks via geluidsdragers ruimschoots kennis kunnen nemen van het forse oeuvre (tien symfonieën) van deze componist. Zo vader, zo zoon kennen we, maar componistendochters die in papa's voetsporen treden zijn geen alledaags verschijnsel. Roxanna Panufnik is de dochter van Andrzej, en omdat haar vader precies honderd jaar geleden is geboren heeft ze het initiatief genomen om deze cd uit te brengen. Dat levert zeer uiteenlopende luisterervaringen op. De naam van de cd, Dreamscape, is ontleend aan een stuk voor cello en piano van Andrzej - een meesterlijk stuk muziek dat iedere cellist moet gaan beluisteren en vervolgens instuderen. Nooit heb ik een zo ingenieus en tegelijkertijd volkomen natuurlijk klinkend gebruik gehoord van wat ik voor het gemak maar even kwarttonen noem. Prachtig.

Ik wil niet onaardig zijn, maar in deze context lijkt het erop dat dochter Roxanna meelift op het succes van haar vader. Het kan ook zijn dat mijn oren maar niet willen wennen aan de zangkunst van Heather Shipp. Het vibrato van deze zangeres is van het soort 'raad eens in welke toonsoort ik zing'. De een is daar gevoeliger voor dan de ander, de recensent van The Guardian vond het prachtig. Dreamscape was voor mij een gedroomde ervaring, dus alle lof voor cellist Piotr Hausenplas en pianist Lech Napierala. De opname is een plaatje.