CD-recensie
© Siebe Riedstra, december 2024 |
Het gaat goed met de carrière van dirigente Elim Chan (Hong Kong, 1986). In 2024 dirigeerde ze de First Night van de BBC Proms, en een paar weken later stond ze voor het Concertgebouworkest ter vervanging van Myung Whun Chung. Bovendien bracht het label Alpha haar discografische debuut uit met het Antwerp Symphony Orchestra (voorheen bekend als deFilharmonie), waarvan ze sinds 2019 chef-dirigent was (illustere voorgangers waren Jaap van Zweden en Edo de Waart). Echter, dit debuut markeert tevens haar afscheid als chef, want hoewel het orkest haar contract verlengde tot 2025 heeft ze besloten om aan het eind van het seizoen 23/24 te stoppen. Chan is gehuwd met de Nederlandse slagwerker Dominique Vleeshouwers. Op deze cd koos Chan voor twee populaire balletsuites en een plaatpremière. Te beginnen met acht van de veertien deeltjes uit de Suites die Prokofjev zelf samenstelde uit zijn ballet Romeo en Julia. De Amerikaanse Elizabeth Ogonek (*1989) was 'composer in residence' bij het Chicago Symphony Orchestra en Riccardo Muti, voor wie ze in 2017 All these lighted Things: Three little dances for Orchestra schreef. Muziek waarin ze ontluikend vakmanschap paart aan een groot talent voor orkestratie. Chan sluit af met de tweede suite uit Daphnis et Chloé van Ravel (dat is het slot, vanaf Lever du jour, maar zonder koor). Er wordt uitstekend gespeeld, en de opname door Tom Peeters en Jared Sacks laat niets te wensen over. Iets meer zin voor avontuur in de programmakeuze zou echter welkom zijn geweest. index |
|