CD-recensie
© Siebe Riedstra, december 2015
|
Willem Wander van Nieuwkerk is voor mij een nieuwe naam, daarom citeer ik even een stukje uit zijn bio: Van Nieuwkerk werd geboren te Amsterdam in 1955 uit een Nederlands-Indisch gezin. Hij begon als improviserend musicus, maar ging steeds meer schrijvend componeren tijdens zijn studie Muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht. Daar ontwikkelde hij zich tot specialist in muziek van de twintigste eeuw. Zijn eigen werk is juist gebaseerd op de expressieve lyriek en vormenrijkdom van de negentiende-eeuwse klassiek-romantische traditie die hij verbindt met elementen uit popmuziek en oude muziek. Wie uit het bovenstaande de conclusie zou trekken dat Van Nieuwkerk neoromantische klanken produceert heeft het mis. Zijn muziek is in alle opzichten onmiskenbaar modern, en schuwt de dissonant niet. Minimalistische neigingen heeft ze wel, en echo's van voorbije eeuwen trekken in kleine wolkenflarden voorbij. Veel van de stukken op deze cd zijn kort, maar een groter werk als So Tear (zo scheur) heeft door zijn motivische en ritmische samenhang een duidelijke architectuur. Ik citeer nogmaals de componist: So Tear staat voor de beslissing die ik in 1985 nam om mijzelf af te scheuren van alle muzikale stromingen behalve die ik van werkelijk emotioneel belang vond: die welke herkenbare melodie, ritme en ensemblespel gebruiken. Met dit stuk begon mijn lange vriendschap met Saskia Coolen en La Fontegara Amsterdam. Vriendschap in brede zin ligt aan de grondslag van deze cd. Alle stukken zijn geschreven voor bevriende musici of ensembles, en in dit geval bespelen ze alle de blokfluit. Zoon Yuri werkt als pianist aan twee stukken mee, samen met Saskia Coolen speelt hij Ludwig was here en Over the Water. La Fontegara is een trio dat bestaat uit drie virtuozen: Saskia Coolen, Peter Holtslag en Han Tol. Het Brisk Recorder Quartet en het Loeki Stardust Quartet behoeven geen nadere introductie. Beide ensembles hebben in Nederland hun sporen verdiend wanneer het gaat om het propageren van nieuwe stukken voor de blokfluit. Het Flanders Recorder Quartet speelde in België eenzelfde rol. Dat was ook wel nodig na alle melige neoklassieke sonates en suites uit het midden van de vorige eeuw. Willem Wanders van Nieuwkerk mag zich verheugen in een terechte internationale belangstelling van tientallen blokfluitensembles. Alleen al daarom vervult deze cd een uiterst praktische en nuttige rol. Sommige stukken verschenen eerder op uitgaven van de betrokken ensembles (Quartet 3d Movt op Globe 5220), maar het merendeel is nieuw opgenomen. De nauwe banden tussen componist en uitvoerenden staan garant voor modeluitvoeringen, en de geluidskwaliteit heeft oog voor de subtiele details die dit repertoire van nature met zich meebrengt. index |
|