© Siebe Riedstra, november 2019

Françaix: Klarinetconcert (1967)

Nielsen: Klarinetconcert op. 58

Paolo Beltramini (klarinet), Orchestra della Svizzera Italiana o.l.v. Alain Lombard
Brilliant Classics 95994 • 51' •
Opname: mei 2013 (Françaix), juli 2006 (Nielsen), Auditorio Stelio Molo RSI Radio Televisione Svizzera, Lugano (Zwitserland)

Het klarinetconcert van Carl Nielsen heeft zich de afgelopen decennia op de internationale concertpodia kunnen doorzetten. Dat werd tijd. Nielsen schreef het in 1928, drie jaar voor zijn overlijden, en het is lange tijd weggezet als een wonderlijk stuk van een Deen die de weg kwijt was. Het beste bewijs daarvoor wordt geleverd door het onvolprezen archief van het Concertgebouworkest, waar we zien dat het werk daar precies één keer op de lessenaars verscheen - in 1981. Dankzij Scandinavische virtuozen als Martin Fröst is daar verandering in gekomen, en ook in discografisch opzicht mag Nielsens concert zich verheugen in een ruime belangstelling.

Tijd dus voor een andere veronachtzaamde toondichter met een pracht van een klarinetconcert. In tegenstelling tot de arme boerenknul Carl Nielsen groeide Jean Françaix op onder zulke gunstige omstandigheden dat hij op zijn twintigste de Prix de Rome in ontvangst mocht nemen. Françaix (1912-1997) heeft de muziekwereld niet versteld doen staan door grote vernieuwingen, maar wel gezorgd voor een schat aan speelmuziek waarvoor met name houtblazende musici hem eeuwig dankbaar zijn. Zijn klarinetconcert ontstond precies veertig jaar na dat van Nielsen, maar wie de beide werken na elkaar beluisterd zal zich alleen maar verbazen. Wanneer Françaix zijn concert in 1928 geschreven zou hebben, en Nielsen het zijne in 1968, zou niemand daarvan opkijken. Niettemin wordt het tijd dat klarinetvirtuozen zich gaan ontfermen over het concert van Françaix, een volwassen vierdelig werk met een speelduur van 25 minuten dat de hoogste eisen stelt aan de solist en een genot voor het oor is. De tijd is er rijp voor.

Dank dus aan het label Brilliant dat deze beide concerten uitbrengt voor een schappelijk prijsje in uitvoeringen die van de competitie niets te vrezen hebben. Paolo Beltramini is de soloklarinettist van het Orchestra della Svizzera Italiana (dat hij die positie ook bij het KCO zou hebben bekleed wordt gesuggereerd in het boekje, maar is onjuist). Zijn collega's seconderen hem voortreffelijk onder aanvoering van dirigent Alain Lombard, en de opname werd gerealiseerd onder auspiciën van de Italiaanse tak van de Zwitserse omroep. Een mooie aanwinst voor wie nu eindelijk wel eens een ander klarinetconcert wil horen.