CD-recensie
© Siebe Riedstra, november 2022 |
Een sopraan die indruk wil maken met een cd vol aria's van Wolfgang Amadeus Mozart moet een slim idee hebben. Zo'n sopraan is de Canadese Marie-Eve Munger. In een uitgebreide toelichting van eigen hand (maar liefst zes pagina's) vertelt ze hoe ze tot haar keuzes is gekomen.
Munger licht niet alleen de gekozen titels individueel toe, ze heeft er ook op toegezien dat in de inhoudsopgave (zie de link hierboven) de leeftijd van de componist is vermeld. Zo is voorkomen dat er een chronologische volgorde werd aangehouden en ontstond een muzikaal interessant recital. Hoogtepunten daarbij zijn de drie aria's van Aspasia uit Mitridate, rè di Ponto. Hier maakt Munger de noten van de veertienjarige componist waar met een fabelachtige techniek, een juweel van een stem en een kolossale beheersing van de stratosferische hoogte. Bovendien laat ze niet alleen haar meesterschap in dit repertoire horen, ze maakt ook duidelijk dat ze over het potentieel voor een Donna Anna beschikt. Les Boréades de Montréal onder leiding van Philippe Bourque spelen op historische instrumenten met een stemming van 430 Hertz (ietsje lager dan de moderne stemming van 440), en leveren een uitstekende prestatie. Een en ander is op YouTube te beluisteren, waar beeldopnamen van de opnamesessies te zien zijn (even zoeken op Maestrino Mozart). Maestrino Mozart - van wonderkind tot teenager - is een schitterend en ongewoon portret van een fenomeen dat de mensheid maar één keer in de muziekgeschiedenis heeft mogen meemaken. index |
|