CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, januari 2019

 

Mozart: Symfonie nr. 40 in g, KV 550 – nr. 41 in C, KV 551 (Jupiter)

Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks o.l.v. Herbert Blomstedt
BR Klassik 900164 • 73' •
Live-opname: 31 januari-1 februari 2013 (KV 550), 21-22 december 2017 (KV 551), Herkulessaal, München

   

Herbert Blomstedt werd geboren in 1927 – u leest het goed. Met zijn 91 jaren is hij de oudste van het handvol bejaarde maestro's dat de ronde maakt langs 's werelds toporkesten. Niet alleen de oudste, maar ook de kwiekste. Wanneer Blomstedt het podium opkomt zien we een energieke verschijning die bij lange na niet oogt als een negentiger. Hoe doet hij dat? Zelf verwijst hij naar zijn levensbeschouwelijke achtergrond en de daarmee samenhangende religieuze overtuiging: hij is Zevende-dags Adventist. Repeteren op vrijdagavond en zaterdag doet hij niet, maar concerten geeft hij wel op die dagen, want concerten geven beschouwd hij als een geloofsbelijdenis, niet als werk. Blomstedt heeft prachtige opnamen gemaakt van negentiende- en twintigste-eeuwse muziek, maar Mozart? Toen hij in 1953 begon met dirigeren werd Mozart gespeeld op een manier die Frans Brüggen zou karakteriseren als ‘van A tot Z gelogen'. Wie zou verwachten dat Blomstedt in die oude school is blijven hangen komt hier bedrogen uit. Deze opnamen werden gemaakt in 2013 en 2017 en laten horen dat Blomstedt goed naar zijn collega's Krips, Brüggen en Harnoncourt heeft geluisterd. Belangrijker is echter dat hij muziek maakt op een manier die de oren van A tot Z gespitst houdt. Geen seconde krijg je het gevoel dat hij bezig is zijn stempel op Mozart te drukken. Integendeel, Mozart drukt een stempel op zijn musiceren. Een musiceren waarin zijn orkest voor honderd procent gelooft, en dat resulteert in een geestverheffende ervaring. Musica Humana.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links