How I met Mozart - Pierre Génisson

Mozart: Klarinetkwintet in A, KV 581

Weber: Klarinetkwintet in Bes, op. 34

Pierre Génisson (klarinet), Quartet 212

Aparté AP149 • 61' •

Opname: nov. 2016, American Academy of Arts and Letters, New York

How I met Mozart is de titel van deze cd. Zoiets maakt nieuwsgierig, en gretig ging ik in het boekje op zoek naar een leuke anecdote van klarinettist Pierre Génisson. Helaas, de enige persoonlijke noot van zijn hand is een hartelijk dankwoord aan de vrienden die deze uitgave mogelijk hebben gemaakt (ze verdienen het). De toelichting geeft een hint: Mozarts echtgenote Constanze was een nichtje van de componist Carl Maria von Weber. Het kwartje viel.

Het klarinetkwintet is een uitvinding van Mozart, geïnspireerd door zijn vrijmetselaarsmaatje Anton Stadler, een virtuoos bespeler van de klarinet. Bij de première op 22 december 1789 in Wenen, bespeelde Stadler de klarinet en Mozart de altviool. Het werd overigens bepaald niet devoot en in zijn geheel beluisterd: de vier delen dienden als intermezzo bij een cantate van Vincenzo Ringhini, een tijdgenoot die door Mozart wegens plagiaat al eens een 'monsterlijke dief' was genoemd.

De klarinetvirtuoos Heinrich Joseph Bärmann (1784-1874) kruiste het pad van Carl Maria von Weber in 1811. Twee klarinetconcerten, een concertino en een klarinetkwintet, plus nog wat werken voor klarinet en piano waren het gevolg. Het klarinetkwintet lijkt in zijn factuur overigens in de verste verte niet op dat van Mozart. Het is gewoon een derde klarinetconcert, maar nu in pocketuitgave. Voor klarinettisten een heerlijk speelstuk en een uitdaging - luister maar naar het Menuetto, dat zijn naam voor de verandering geen eer aandoet, maar een speels scherzo is geworden.

Pierre Génisson is een Franse klarinettist met een Frans geluid. Hij bespeelt hier een Parijse klarinet van de firma Buffet Crampon. Ongetwijfeld een heel ander geluid dan Mozart gehoord heeft op die gedenkwaardige decemberdag. Het zoethout van de Boheemse klarinet maakt hier plaats voor laurierdrop. Vibrato is alleen voorbehouden aan de strijkers van het Quartet 212 - leden van het orkest van de Metropolitan Opera. Dat verklaart ook meteen de opnamelocatie - wel een beetje onhandig bij het coördineren van concerten. Getuige zijn agenda treedt Génisson thuis op met het Quatuor Ébène.

Het resultaat is een cd die de luisteraar onmiddelijk voor zich inneemt. Luister naar de fluisterzachte inzet van het langzame deel van Mozarts kwintet en u bent verkocht. Het strijkkwartet heeft gelukkig begrepen dat vibrato geen verplicht nummer is, en spiegelt zich waar nodig aan het vibratoloze spel van Génisson. De combinatie Mozart-Weber is niet nieuw, en gezien de speelduur van de cd was een aanvulling voor de nieuwsgierige verzamelaar welkom geweest. Mozart liet een paar onvoltooide werken voor deze bezetting na die hem verrassend dicht in de buurt van Weber plaatsen. Een andere insteek voor de titel How I met Mozart?