CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, november 2016

 

Mozart: Pianoconcert nr. 12 in A, KV 414 - Pianoconcert nr. 17 in G, KV 453

Alfred Brendel (piano), Academy of St Martin in the Fields o.l.v. Sir Ne ille Marriner

Pentatone PTC 5186 236 • 56' • (sacd)

Opname: sept. 1970, Wembley Town Hall, Londen - remastered voor sacd 2016

 

Toen Job Maarse en zijn collega's in 2001 de opnamefaciliteiten van Philips in Baarn overnamen, brachten ze een rotsvast vertrouwen in de toekomst van de super audio techniek mee. Bovendien namen ze de gelegenheid te baat om een oude droom nieuw leven in te blazen: de quadrafonie, die in het elpeetijdperk een stille dood stierf. De originele opnamen zijn namelijk geknipt voor de surroundtechniek, en dus brengt het label Pentatone deze juweeltjes opnieuw uit in een nieuwe jas. Hier twee pianoconcerten van Mozart, gespeeld door een man die destijds (1970) gold als de grootste autoriteit in dit repertoire: Alfred Brendel. Brendel geloofde net als dirigent Neville Marriner rotsvast in een letterlijke interpretatie van de noten van Mozart, maar dan wel zo eerlijk mogelijk. En dat is dan ook precies wat we hier te horen krijgen. Voor bewonderaars van Brendel is dit pure nostalgie, voorzien van een gouden halo. Ook het pianoconcert KV 414 heeft een nostalgisch trekje, het blikt niet vooruit, maar kijkt verdrietig terug. Toen Mozart in 1782 hoorde dat de door hem bewonderde Johann Christian Bach op 46-jarige leeftijd in Londen was overleden, was dat aanleiding tot een muzikale hommage aan zijn idool. Het diepbedroefde thema van het langzame deel van dit concert is gebaseerd op een aria uit J.C.Bachs opera Amadis de Gaule.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links