CD-recensie
© Siebe Riedstra, april 2024 |
Darius Milhaud kwam in 1892 in het Franse Aix-en-Provence ter wereld uit joodse voorouders, en overleed in 1974. Op dertigjarige leeftijd was hij al een componist met een geduchte reputatie, door partituren als Le Boeuf sur le toît en La Création du monde. Werken waarin hij zijn liefde voor de jazz bekende op zijn geheel eigen bitonale wijze. Bitonaal in de betekenis van twee of meer toonsoorten tegelijkertijd - de combinaties zijn oneindig, en de bitonaliteit werd Milhauds handelsmerk. Een tweede kenmerkende eigenschap was zijn woekerende creativiteit, die resulteerde in een kolossaal oeuvre. Hij produceerde meer dan vierhonderd werken, waaronder vijftien opera's, achttien strijkkwartetten, vierendertig soloconcerten, twaalf symfonieën, negentien balletten, zo'n twee dozijn filmscores en een enorme hoeveelheid liederen en chansons. Vooral die laatste categorie is in de concertzaal zowel als op geluidsdrager schromelijk ondervertegenwoordigd. De Duitse bariton Holger Falk wil daar verandering in brengen en presenteert hier de eerste aflevering van een selectie Mélodies et Chansons. Zijn compagnon Steffen Schleiermacher heeft de beschikking over een schitterende vleugel, de Steinway D 'Manfred Bürki', bouwjaar 1901 en eigendom van het platenlabel MDG. Falk is met zijn lenige bariton uiterst bedreven in modern repertoire en zijn Frans is voortreffelijk. Hoogtepunten van dit recital zijn de Poèmes Juifs (Joodse gedichten) opus 34 en de Vocalise opus 105, een gedroomde toegift. De toelichting door pianist Schleiermacher, teksten in Frans/Engels en een ideale opnamekwaliteit ronden een prachtig initiatief af. Deel twee, waarop Milhaud wordt gecombineerd met Germaine Tailleferre, is inmiddels ook verschenen. index |
|