© Siebe Riedstra, september 2014

Francisco Mignone - Brazilian Dances for Piano

Mignone: 12 Valsas chôro - Cateretê - Dansa do Botocudo - 12 Valsas de esquina - 2 Tango's - Congada

Marcel Worms (piano)

Zefir Records ZEF 9634 79'

Opname: sept. 2013, Zeeuwse Concertzaal, Middelburg

Pianist Marcel Worms is een muzikale ontdekkingsreiziger, altijd op zoek naar stukken die niemand kent of er nog niet waren. Stukken die een groot publieksbereik hebben zonder goedkoop te worden. De blues werd door hem het klassieke podium opgesleept, en zijn repertoire houdt van volksmuzikale invloeden. Eenvoudige muziek met een volkse ziel, zoals die al eeuwen tot ons komt, van Biber tot Ligeti. Hier neemt hij ons mee naar Brazilië, de geboortegrond van Heitor Villa-Lobos, maar ook van de Italiaan Francisco Mignone. De kleine Francisco werd in 1897 geboren in Sao Paulo, zoon van Italiaanse immigranten die daar net waren neergestreken. Vader Mignone speelde fluit in het nieuw opgerichte plaatselijke orkest, Francisco trad in zijn voetsporen - hij speelde piano in de bioscoop en componeerde.

Mignone heeft een groot en veelzijdig oeuvre bijeengeschreven, dat in Brazilië een actieve rol speelde, maar het daarbuiten heeft moeten afleggen tegen Villa-Lobos. Hij trouwde op hoge leeftijd met zijn leerlinge Maria Josephina, met wie hij al ruim twee decennia concerten gaf, en die dus zijn muzikale ideeën op haar duimpje kende. Marcel Worms liep niet alleen de noten van Mignone tegen het lijf, hij zocht de weduwe op om uit de eerste hand te vernemen hoe ze moeten klinken. Het resultaat krijgen we op deze cd te horen, uitgegeven in eigen beheer, met een lief voorwoord van de weduwe. Het is een verzameling karakterstukken met samenhang geworden - twee bundels walsen die alle in mineur staan. Daar is niets droevigs aan, mineurtoonsoorten zijn krachtig met een melancholieke ondertoon - denk maar aan de tango's van Piazzolla uit het buurland Argentinië.

Marcel Worms houdt zijn reputatie hoog in een boeiend recital van een genre dat we nog niet kenden. De Valsas chôros en de Valsas de esquina (straathoekwalsen) zijn voor het Brazilaanse componeren net zo karakteristiek als de walsen van Chopin voor Polen. Dat de piano tegen het eind van de cd een beetje ontstemd is geraakt past heel mooi bij de Tango Marvadinho (boerentango) en de Congado (feest in de Congo). Hier raken we aan de wortels van de 'wereldmuziek' en Marcel Worms weet precies waar die over gaat. Hij is niet voor niets een muzikale ontdekkingsreiziger. Een prachtig reisverslag!