CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, juli 2017

 

Messiaen - Complete Orgelwerken III

Messiaen: Les Corps Glorieux – Diptique

Boerema: Improvisatie

Hayo Boerema (orgel)
HAYO197208 • 81' •
Opname: september en oktober 2017, Laurenskerk, Rotterdam

 

Hayo Boerema (1972, Groningen) is de vaste bespeler van het orgel in de Rotterdamse Laurenskerk. Een instrument dat werd gebouwd door de Deense firma Marcussen, en leunt op twee pijlers: de Duitse barok en de Franse romantiek. Voor dat laatste is een zwelwerk aanwezig met de benodigde Franse ingrediënten. Olivier Messiaen is tot nu toe de laatste grote componist van orgelwerken die de muziekgeschiedenis heeft voortgebracht. Hij ontwierp zijn stukken al improviserend aan het Cavaillé-Coll orgel van de Ste Trinité, waar hij zijn leven lang organist was. Probeer die twee werelden nu maar eens te combineren. Hayo Boerema is er heilig van overtuigd dat zijn instrument de klanken van de Trinité weet te transformeren naar Rotterdam. Dit is de derde cd in deze manhaftige onderneming, en ze is voor de derde keer volkomen geloofwaardig. Dat ligt aan de manier waarop Boerema de ‘barokke' registers van zijn instrument weet te integreren in de ‘Frans' gekleurde afdeling. Vast bestanddeel van deze serie is de improvisatie waarmee Boerema de cd's afsluit, uiteraard in de geest van Messiaen. Er is bepaald geen gebrek aan opnamen van deze werken, maar de Groninger Boerema laat middels zijn instrument horen dat de afstand Rotterdam-Parijs overbrugd kan worden dankzij een rotsvast vertrouwen in de geniale materie. Diptyque uit 1932 is een van de vroegste orgelwerken van Messiaen, waarvan het eerste deel nog schatplichtig is aan zijn leraar Dupré. Het tweede deel is al echt Messiaen, en werd bijna tien jaar later opnieuw gebruikt in het laatste deel van het Quatuor pour la fin du temps, in een zetting voor viool en piano: Louange à l'immortalité de Jésus. Les Corps Glorieux uit 1939 is met zijn zeven delen een kolossal meesterwerk met als hoogtepunt het onvergetelijke centrale deel met een lengte van twintig minuten: Combat de la Mort et de la Vie. Boerema schreef zelf de uitmuntende toelichting (Nederlands en Engels). De beide vorige delen heb ik hier eveneens besproken, en voor de hele serie geldt maar één kwalificatie: subliem.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links