CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, mei 2017

 

Messiaen - Complete Orgelwerken II

Messiaen: L'Ascension - Messe de la Pentecôte - Verset pour la fête de Dédicace

Boerema: Improvisatie

Hayo Boerema (orgel)

HAYO197207 • 70' •

Opname: 20 juli 2016, Laurenskerk, Rotterdam

 

In de herfst van 1927 werd Olivier Messiaen leerling van de orgelklas van Marcel Dupré. Dupré vertelt daarover dat Messiaen, die van zijn leven geen orgelspeeltafel had gezien, een uur lang rustig in zich opnam wat Dupré hem vertelde en demonstreerde. Een week later kwam hij terug en speelde Bachs Fantasia in c. Twee jaar later nam hij regelmatig waar voor de zieke organist van de Église de la Sainte-Trinité in Parijs en in 1931 werd hij er titulair organist. De spectaculaire ontwikkeling van een groot genie.

Dit is het tweede deel van Hayo Boerema's beoogde integrale registratie van de orgelwerken van Olivier Messiaen, op 'zijn' Marcussen-orgel in de Rotterdamse Laurenskerk. Het eerste deel heb ik hier eveneens besproken. Boerema beschouwt Messiaen als de tweede grote orgelcomponist na Johann Sebastian Bach, en herkent in zijn instrument daarvoor de ideale plek. En vanaf die plek heeft hij gelijk. Het is tijd om de grote vernieuwer van de twintigste-eeuwse muziek te bevrijden van de vermeende wierookdampen van de Sainte-Trinité. Voor de niet-ingewijden: Messiaen was een diep gelovig mens, en tevens een geniale klankvinder. Hij was zijn leven lang organist van de Parijse Trinité, waar hij al improviserend kwam tot een orgeloeuvre dat zijn gelijke niet kent. Het orgel dat hij bespeelde heeft een specifieke Franse kleur, nauw verbonden met de bouwer Cavailé-Coll. Maar het is ook een klankkleur die nauw verbonden is aan de geur van de katholieke eredienst. En juist dat element weet Boerema hier op een heel eerlijke manier eruit te filteren. Daardoor krijgen de orgelnoten van Messiaen een heldere context die veel dichter staat bij de rest van zijn oeuvre, de grote orkestwerken en de opera Saint Francois d'Assise. Boerema is een briljant improvisator, en laat zich door Messiaen inspireren tot een imponerende toegift met de cinematografische titel La Bête de l'Acopalypse. In de slotmaten wordt de windvoorziening uit- en ingeschakeld en ontmoeten Mauricio Kagel en Olivier Messiaen elkaar heel eventjes. Fascinerend.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links